Podczas corocznego spotkania z mediami, które odbyło się w Belgradzie 29 grudnia, serbski minister obrony Aleksandar Vulin ujawnił, że oprócz trwającej modernizacji samolotów rozpoznawczo-uderzeniowych SOKO J-22 Orao, prowadzone są także prace nad unowocześnieniem samolotów szkolno-bojowych SOKO G-4 Super Galeb (wojskowe oznaczenie N-62).
Minister Vulin nie ujawnił żadnych szczegółów dotyczących modernizacji G-4, jednak informacje, że serbski resort obrony ponownie interesuje się Super Galebami, ujawniono w marcu 2018 podczas drugiego Szczytu lotnictwa Europy Południowo-Wschodniej w Belgradzie. Przedstawiono wówczas projekt modernizacji Super Galeba, oznaczony jako G-4MD, wyposażony w nowoczesną awionikę i zintegrowany system nawigacji / uzbrojenia, co w połączeniu ze zwiększonym udźwigiem umożliwiłoby zintegrowanie nowego uzbrojenia powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Nowa awionika nie tylko spowodowałyby zmniejszenie wysiłku załogi, ale także umożliwiłaby planowanie misji, odprawę po misji i szkolenie wirtualne.
W poprzednich dekadach Belgrad kilka razy inicjował, a następnie wstrzymywał projekty dotyczące przeglądów naprawczych, przedłużenia trwałości użytkowej, głębokiej modernizacji i digitalizacji, początkowo 15, a następnie tylko 8 samolotów G-4. Ich celem było utrzymanie Super Galebów w służbie RV i PVO (wojsk lotniczych i obrony powietrznej Serbii) przez kolejne 15-20 lat. Swój udział w przedsięwzięciu wyrażało wiele podmiotów zagranicznych, w tym EADS Cassidian, Thales i Elbit Systems.
SOKO G-4 Super Galeb, napędzany silnikiem Rolls-Royce Viper Mk 632-46 został skonstruowany w b. Jugosławii. W l. 1978-1991 wyprodukowano 91 samolotów (85 dla Jugosławii i 6 dla Mjanmy). Serbia ma obecnie na stanie 20 Super Galebów, z których mniej niż 10 jest zdatnych do lotu, a Mjanma eksploatuje cztery G-4 (Kolejna katastrofa Super Galeba, 2018-04-12).
Na podstawie informacji Igora Božinovskiego