Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Spitfire sprzedany za 1,74 mln GBP

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, 22 kwietnia 2009

Vickers-Supermarine MkIX Spitfire w rzadkiej, dwumiejscowej odmianie TR, został sprzedany przez dom aukcyjny Bonhams brytyjskiemu finansiście i podróżnikowi, Stevenowi Brooksowi za 1.739.500 GBP.

Dwumiejscowy Spitfire z nowym właścicielem. Nieco ponad 1,7 mln GBP to więcej, niż oczekiwano przed aukcją, ale zdecydowanie mniej, niż sądzono przed wybuchem obecnego kryzysu. W trakcie prac remontowych, szacowano wartość rynkową maszyny na ponad 2 mln GBP. Zaledwie we wrześniu 2008, w Nowej Zelandii chiński przedsiębiorca zakupił dla muzeum w Pekinie Spitfire Mk XVI za równowartość 1,9 mln USD (czyli ok. 1,3 mln GBP). Nie dość, że jest to o zdecydowanie mniej ceniona odmiana, to jeszcze samolot nadawał się wyłącznie na wystawę statyczną... / Zdjęcie: newsobserver.com

Aukcja odbyła się 20 kwietnia, na terenie muzeum RAF w Londynie. Przed sprzedażą przewidywano, że samolot zostanie sprzedany za ok. 1,5 mln GBP - na tyle wycenili go eksperci. Ostatecznie jednak maszyna znalazła się w posiadaniu Stevena Brooksa za sumę nieco wyższą.

Nowy właściciel jest nie tylko zamożnym człowiekiem, ale ma na swoim koncie kilka rekordowych przedsięwzięć, w tym lot śmigłowcem z jednego bieguna na drugi (z lądowaniem na Antarktyce w styczniu 2005) oraz przebycie Cieśniny Beringa 3 lata wcześniej.

Zakupiony przez niego samolot jest jednym z nieco ponad 50 Spitfire`ów w stanie zdatnym do lotu. Jednocześnie jest jedną z 6 maszyn w szkolnej odmianie dwumiejscowej, którą po wojnie zakupiły Indie, Holandia, Irlandia i Egipt. Jej sprzedaż była pierwszym takim wydarzeniem na rynku kolekcjonerskim od 20 lat.

Spitfire TR Mk IX (TR9) jest obecnie zarejestrowany pod cywilnym oznaczeniem G-ILDA. Jego pierwszy lot po odbudowie odbył się w październiku ubiegłego roku.

Został wyprodukowany w 1944, jako jednomiejscowy myśliwiec, o nr SM 520. W 1948 sprzedano go wojskom lotniczym RPA. W latach 1970. został odnaleziony na złomowisku i odkupiony w celu odrestaurowania. Ostatecznie trafił w 2002 w ręce Paula Portelliego, który zlecił jego wyremontowanie przedsiębiorstwu Classic Aero Engineering. W trakcie prac zdecydowano się przebudować maszynę do wersji szkolnej, korzystając z oryginalnej dokumentacji producenta (zobacz: Odrestaurowany Spitfire).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.