Na podmoskiewskim salonie zbrojeniowym Armija-2019 zadebiutowały publicznie aż trzy nowe rosyjskie opancerzone układacze pól minowych – efekt zainicjowanego kilka lat temu programu Kleszcz-G. Nie jest wykluczone, iż stworzono je także jako przeciwwagę dla polskiego programu rozwoju wozów minowania narzutowego – Kroton (Saperzy ze Świętoszowa ćwiczyli na poligonie, 2017-12-06).
Wszystkie trzy przedstawione pod Moskwą rosyjskie pojazdy minowania narzutowego są prototypami, które mają już od lipca 2019 trafić na testy poligonowe. Najcięższy z nich – UMZ-G (G jak Gusienicznyj – gąsienicowy) powstał w tzw. Uralskiej Wagonce i wykorzystuje układ jezdny, system napędowy i agregaty czołgów podstawowych rodziny T-72 i T-90.
Do pewnego stopnia swoją sylwetką przypomina dawny polski układacz pół minowych – SUM-Kalina (można się z nim obecnie zapoznać w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie). Ma masę 43,5 t. Jego dziewięć wyrzutni mieści zapas 270 kaset z minami narzutowymi. Może je wystrzeliwać na odległość do 40 m posuwając się z szybkością do 40 km/h. Szybkość maksymalna UMZ-G – 60 km/h. Bronią defensywną pojazdu jest wielkokalibrowy kaem 12,7 mm 6P49 Kord.
Wszystkie systemy wozu maksymalnie zautomatyzowano – załogę zmniejszono więc do 2 żołnierzy – kierowcy i dowódcy – operatora układu minowania. Nie wiadomo, czy gotowe są już nowego rosyjskie miny narzutowe, wiadomo natomiast, że wóz wyposażony jest w system nawigacji satelitarnej i elektroniczny układ automatycznego sterowania budową pola minowego z jednoczesnym nakładaniem pozycji min na mapie cyfrowej – tak jak się to odbywa w przypadku polskiego Krotona.
Rosjanie podają, że za pomocą UMZ-G można będzie stawiać mieszane pola minowe za pomocą min przeciwpancernych, przeciwpiechotnych, czy przeciwśmigłowcowych. Wymagane było zaopatrzenie ich w mechanizmy samolikwidacji lub zdalnej detonacji – na życzenie.
Drugi – średniej masy rosyjski układacz minowy na podwoziu kołowym – UMZ-K (K-jak Kolesnyj – kołowy) powstał z wykorzystaniem opancerzonego samochodu Astiejs – 70202-0000310. Ma masę 18,7 t i dysponuje zapasem 180 min kasetowych. Parametry minowania narzutowego sa takie same, jak w przypadku UMZ-G. Prędkość maksymalna UMZ-K na drodze – do 100 km/h. Załoga – dwie osoby.
Trzeci opancerzony pojazd do szybkiego układania narzutowych pól minowych ma najmniejszą masę – 14,5t. Zbudowano go na platformie wozu Tajfun –WDW. Dysponuje zapasem 60 kaset minowych.
Rosjanie informowali podczas wystawy Armija-2019, iż pracują nad całą nową generacją inteligentnych min narzutowych do błyskawicznego stawiania zapór z powierza, za pomocą śmigłowców. Mają one być absolutnie bezpieczne dla własnych wojsk i ludności cywilnej.