Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rosyjskie układacze pól minowych Kleszcz-G

Imprezy branżowe, Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 30 czerwca 2019

Na podmoskiewskim salonie zbrojeniowym Armija-2019 zadebiutowały publicznie aż trzy nowe rosyjskie opancerzone układacze pól minowych – efekt zainicjowanego kilka lat temu programu Kleszcz-G. Nie jest wykluczone, iż stworzono je także jako przeciwwagę dla polskiego programu rozwoju wozów minowania narzutowego – Kroton (Saperzy ze Świętoszowa ćwiczyli na poligonie, 2017-12-06).

Najcięższy z trzech przedstawionych pod Moskwą nowych rosyjskich układaczy min – gąsienicowy UMZ-G /Zdjęcie: WPK

Wszystkie trzy przedstawione pod Moskwą rosyjskie pojazdy minowania narzutowego są prototypami, które mają już od lipca 2019 trafić na testy poligonowe. Najcięższy z nich – UMZ-G (G jak Gusienicznyj – gąsienicowy) powstał w tzw. Uralskiej Wagonce i wykorzystuje układ jezdny, system napędowy i agregaty czołgów podstawowych rodziny T-72 i T-90.

Do pewnego stopnia swoją sylwetką przypomina dawny polski układacz pół minowych – SUM-Kalina (można się z nim obecnie zapoznać w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie). Ma masę 43,5 t. Jego dziewięć wyrzutni mieści zapas 270 kaset z minami narzutowymi. Może je wystrzeliwać na odległość do 40 m posuwając się z szybkością do 40 km/h. Szybkość maksymalna UMZ-G – 60 km/h. Bronią defensywną pojazdu jest wielkokalibrowy kaem 12,7 mm 6P49 Kord.

Wszystkie systemy wozu maksymalnie zautomatyzowano – załogę zmniejszono więc do 2 żołnierzy – kierowcy i dowódcy – operatora układu minowania. Nie wiadomo, czy gotowe są już nowego rosyjskie miny narzutowe, wiadomo natomiast, że wóz wyposażony jest w system nawigacji satelitarnej i elektroniczny układ automatycznego sterowania budową pola minowego z jednoczesnym nakładaniem pozycji min na mapie cyfrowej – tak jak się to odbywa w przypadku polskiego Krotona.

Rosjanie podają, że za pomocą UMZ-G można będzie stawiać mieszane pola minowe za pomocą min przeciwpancernych, przeciwpiechotnych, czy przeciwśmigłowcowych. Wymagane było zaopatrzenie ich w mechanizmy samolikwidacji lub zdalnej detonacji – na życzenie.

Drugi – średniej masy rosyjski układacz minowy na podwoziu kołowym – UMZ-K (K-jak Kolesnyj – kołowy) powstał z wykorzystaniem opancerzonego samochodu Astiejs – 70202-0000310. Ma masę 18,7 t i dysponuje zapasem 180 min kasetowych. Parametry minowania narzutowego sa takie same, jak w przypadku UMZ-G. Prędkość maksymalna UMZ-K na drodze – do 100 km/h. Załoga – dwie osoby.

Trzeci opancerzony pojazd do szybkiego układania narzutowych pól minowych ma najmniejszą masę – 14,5t. Zbudowano go na platformie wozu Tajfun –WDW. Dysponuje zapasem 60 kaset minowych.

Rosjanie informowali podczas wystawy Armija-2019, iż pracują nad całą nową generacją inteligentnych min narzutowych do błyskawicznego stawiania zapór z powierza, za pomocą śmigłowców. Mają one być absolutnie bezpieczne dla własnych wojsk i ludności cywilnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra