Południowoafrykańska spółka ADG Mobility i serbska Srboauto rozpoczęły opracowywanie nowego amfibijnego pojazdu bojowego 6×6 o nazwie Kurjak (Czarny Wilk). Projekt został rozpoczęty w marcu 2019 przez Srboauto, która specjalizuje się w naprawach, obsłudze i przeglądach pojazdów dla armii serbskiej. Kurjak został opracowany jako prywatna inicjatywa w oparciu o zapotrzebowanie na dobrze chroniony wielozadaniowy pojazd amfibijny 6×6, aby wypełnić lukę między pojazdami Milos 4×4 i Lazar 8×8, dostarczanymi przez rządowy Jugoimport (Lazar III – nowy KTO armii serbskiej, 2019-01-12).
W tej chwili armia serbska nie ma amfibijnego pojazdu kołowego z ochroną balistyczną STANAG 4569 poziomu 4 i przeciwminową poziomu 4A/4B, jaką ma Kurjak. Opancerzenie może również wytrzymać wybuch fugasa (IED) o masie 50 kg, w odległości 5 m od pojazdu.
Kurjak będzie napędzany silnikiem wysokoprężny o mocy 540 KM z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Pojazd o masie 24 t będzie rozwijał maksymalną prędkość 115 km/h na drodze i 8 km/h na wodzie i ma być zdolny od pokonywania zboczy o nachyleniu do 60%.
Długość wozu to 7 m, a wysokość – 2,6 m. Kurjak będzie przewoził 11 osób, w tym kierowcę, dowódcę, strzelca i 8 żołnierzy. Pojazd zostanie wyposażony w instalację przeciwpożarową, ochronę przed skażeniami CBRN i klimatyzację. Wstępne plany przewidują uzbrojenie go w zsmu z 30-mm działkiem, ale zakłada się możliwość zainstalowania różnych typów uzbrojenia, a także dookolnego systemu obserwacyjnego.
Według przedstawicieli ADG Mobility, że faza koncepcyjna projektu została już zakończona i wkrótce rozpocznie się definiowanie konfiguracji oraz projektowanie i prace rozwojowe. Prototyp po zakończeniu testów ma być zaprezentowany w ciągu najbliższych 20 miesięcy.