Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

NH90 za ciężkie

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 15 czerwca 2009

Holenderski sekretarz obrony, Jack de Vries poinformował parlamentarzystów o problemach z morskimi śmigłowcami NHI NH90. Mają one ciągle zbyt dużą masę, by skutecznie wykorzystywać je na pokładach holenderskich fregat.

Holenderski NH90 NFH. Mimo, że oblot egz. dla marynarki wojennej tego kraju odbył się w sierpniu 2007, nie można zrealizować dostaw. Śmigłowiec ma zbyt dużą masę... / Zdjęcie: NHI

Kiedy w 1991 Holandia przystępowała do programu rozwoju śmigłowca NH90, zakładano dostawy pierwszych maszyn w 2007. Łącznie zamówiono ich 20 egz.: 12 NFH dla marynarki wojennej i 8 TTH dla wojsk lotniczych. Te ostatnie zostaną jednak również przystosowane do działań morskich.

Holenderskie NH90 mają być podstawowym śmigłowcem pokładowym dla fregat: 4 dużych typu De Zeven Provinciën o wyporności pełnej 6050 t, 2 Karel Doorman (3350 t) i 4 zamówionych niedawno okrętów patrolowych typu Holland (3750 t; zobacz: Holandia kupuje 4 fregaty).

NH90 mają zastąpić starzejące się Westland SH-14D Lynx. Jack de Vries poinformował jednak parlamentarzystów, że są z tym poważne problemy.

Lynxy mają maksymalną masę startową ok. 5 t. NH90 są dwukrotnie cięższe (10,6 t; masa pustej maszyny to 5,4 t). To zbyt dużo, jak na wymagania marynarki wojennej. Minister poinformował, że producent prowadzi intensywne prace nad zmniejszeniem masy. Z tego powodu uzgodniono przesunięcie pierwszych dostaw na 2011.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra