Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dostawa Kfirów dla Kolumbii

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 czerwca 2009

Kolumbijskie wojska lotnicze odebrały pierwszą partię wyremontowanych i zmodernizowanych przez Israel Aerospace Industries myśliwców Kfir.

Zdjęcie makiety Kfira CE oferowanego Kolumbii: Andres Luna

Według DefPro, ceremonia przekazania samolotów odbyła się w jednym z zakładów IAI z udziałem ambasadora Kolumbii w Izraelu.

IAI uzyskała wart 150-200 mln USD kontrakt na zakup i modernizację 24 samolotów Kfir w wersji C10-C12, wycofanych wcześniej z izraelskich wojsk lotniczych, na przełomie 2007-2008 (Kolumbia kupuje 24 Kfiry). Zamówienie obejmowało m.in. wymianę awioniki, w tym zainstalowanie nowych radiolokatorów produkcji Elta EL/M-2032, glass cockpitu i przystosowanie do przenoszenia nowego uzbrojenia, w tym kpr Derby i Python 5. Zmodernizowane Kfiry mają zastąpić dotychczas używane, już przestarzałe kolumbijskie Kfiry (10 szt.) i Mirage 5COA (12 szt.).

Kolumbia kupiła izraelskie samoloty w 1989. Było to 12 Kfirów C2, zmodernizowanych do wersji C7. Wojska lotnicze wykorzystywały je głównie do walk z oddziałami partyzanckimi. W trakcie eksploatacji, w 2004, utracono 2 Kfiry.

Kfir powstał na bazie francuskich Mirage 5, jako samolot do atakowania celów naziemnych, a jedynie wtórnie jako myśliwiec. Sam Izrael zrezygnował z użytkowania Kfirów w 1996. Z 212 wyprodukowanych samolotów część trafiła do Kolumbii, Ekwadoru (w 2006 kupił Kfiry C10 lokalnie nazywane Kfir CE) i Sri Lanki, a nawet USA, gdzie były wykorzystywane w celach treningowych. Szacuje się, że obecnie w stanie zdatnym do lotu pozostaje jeszcze ok. 125 Kfirów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.