Po dwuletnim programie prób w locie Airbus zakończył projekt na rzecz automatyzacji kołowania, startu i lądowania (Autonomous Taxi, Take-Off and Landing, ATTOL). Realizując projekt, inżynierowie Airbusa, testujący pokładowe urządzenia wykorzystujące technologie rozpoznawania obrazu, jako pierwsi w światowej branży lotniczej wykonywali automatyczne kołowania, starty i lądowania samolotu pasażerskiego.
Łącznie wykonano ponad 500 lotów próbnych. Około 450 z nich służyło zebraniu danych wideo, potrzebnych do wsparcia i udoskonalenia algorytmów pracy komputerowych układów nawigacji, zaś seria 6 lotów testowych (z których każdy składał się z 5 startów i lądowań) została wykorzystana do przetestowania zdolności lotu autonomicznego.
Airbus uruchomił projekt ATTOL w celu zbadania, w jaki sposób technologie automatyzacji ruchu, w tym algorytmy uczenia maszynowego i narzędzia automatycznego pozyskiwania, przetwarzania danych i modelowania sytuacji mogą pozwolić pilotom skupiać się mniej na sterowaniu lotem samolotu, a bardziej na podejmowaniu strategicznych decyzji i zarządzaniu lotem.
Zespoły inżynierskie Airbusa będą kontynuować badania nad zastosowaniem technologii zapewniających autonomiczność, a także innych innowacji w takich obszarach jak materiały, alternatywne zespoły napędowe i łączność. Wykorzystując nowe możliwości, koncern będzie dążyć do opracowania nowych modeli biznesowych, związanych z tym w jaki sposób samoloty są projektowane i produkowane, jak latają, są zasilane i obsługiwane.
Szybki rozwój i udowodnienie zdolności automatycznego kołowania, startu i lądowania było możliwe dzięki pracy międzydyscyplinarnego, wielofunkcyjnego i globalnego zespołu złożonego z zespołów inżynieryjnych i technologicznych Airbusa, Airbus Defence and Space, Acubed (Projekt Wayfinder), Airbus China i ONERA pod przewodnictwem zespołu projektowego Airbus UpNext (Automatyczny start A350, 2020-01-17).