Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa irańskiego Tu-154M

Lotnictwo cywilne, 15 lipca 2009

168 osób, wszyscy pasażerowie i załoga Tu-154M linii Caspian Airlines, zginęli w katastrofie lotniczej, 120 km na północy-wschód od Teheranu. Maszyna leciała do Erewania.

Miejsce katastrofy

Samolot (lot 7908) wystartował ze stołecznego International Imam Khomeini Airport o 11.17 czasu lokalnego. O 11.52 miał wlecieć w armeńską przestrzeń powietrzną. Jednak o 11.33 doszło to katastrofy.

Według naocznych świadków, Tupolew wykonał parę kręgów w rejonie wsi Jannatabad, niedaleko miasta Kiwzin, prawdopodobnie spuszczając paliwo przed awaryjnym lądowaniem. Mieszkańcy zaobserwowali również ogień. Potwierdzili to również przedstawiciel władz lotniczych, mówiąc - nieoficjalnie - o pożarze jednego z silników.

W czasie jednego z kręgów samolot stracił nagle wysokość i wbił się w ziemię pod dużym kątem. Zdjęcia z państwowej telewizji irańskiej pokazują krater po zderzeniu. Siła upadku była tak duża, że szczątki samolotu znajdowane są o 150-200 m od miejsca upadku.

Miejscowe władze potwierdziły, że nikt nie przeżył katastrofy. Zginęło 153 pasażerów i 15 członków załogi. Wśród zabitych przeważają Ormianie, na pokładzie byli jednak również Irańczycy i Gruzini. Na razie brak jest wiadomości o ofiarach innych narodowości.

Na razie nie są znane przyczyny wypadku. Wiadomo jedynie, że Iran, dotknięty zachodnim embargiem gospodarczym i technologicznym, ma ogromne problemy z utrzymaniem właściwego poziomu technicznego swoich samolotów. W środowisku lotniczym krążą nawet opowieści, o pilotach, szmuglujących części do starych modeli Boeingów i Airbusów w kokpitach swoich maszyn, po lotach do krajów zachodnich.

Sytuacja ta powoduje, że liczba katastrof lotniczych w Iranie jest bardzo duża. W ciągu ostatnich 7 lat miało miejsce kilka takich zdarzeń. W grudniu 2002 rozbił się An-140, grzebiąc 46 osób. W styczniu 2003 wojskowy samolot transportowy, z 276 osobami na pokładzie. W grudniu 2005 również wojskowy C-130. Zginęło 110 osób, w tym kilka na ziemi. W 2006 doszło do wypadku Tu-154M. Zginęło 29 osób, ze 147 znajdujących się na pokładzie. W lutym bieżącego roku podczas lotu treningowego spadł na ziemię licencyjny An-140, czyli IrAn-140 (zobacz: W Iranie rozbił się An-140). Do zdarzeń tych należy dodać sporą liczbę wypadków samolotów dyspozycyjnych i bojowych. Liczby te są wielokrotnie wyższe od notowanych w krajach zachodnich.

Należący do Caspian Airlines Tu-154M nr rej. EP-CPG, nr ser. 87A-748, wyprodukowany w 1987, który rozbił się w dzisiejszej katastrofie

W Iranie funkcjonuje kilkanaście linii lotniczych. Flagowa, Iran Air opiera się na Airbusach A300, 310 i 320 oraz Boeingach B727 i B747. Natomiast pozostałe, głównie prywatne, wykorzystują głównie posowieckie Tu-154M oraz samoloty regionalne, przeważnie różne modele Fokkerów.

Caspian Airlines powstała w 1993, wykorzystując 4 Tupolewy, latające na liniach wewnętrznych oraz do Armenii, Syrii, ZEA, Turcji i na Ukrainę. Spółkę tworzą podmioty irańskie i rosyjskie.

Tu-154M są z reguły wiekowe. Ten, który spadł dzisiaj, został wyprodukowany w ZSRS w 1987. W Caspian Airlines służył od 1998.

Mimo braku embarga, także serwisowanie ex-sowieckich samolotów sprawie poważne kłopoty. Do tej pory jednak nie są znane poważne incydenty z udziałem Tu-154M Caspian Airlines. Przedstawiciele irańskich władz lotniczych zapewnili, że każdy samolot poddawany jest drobiazgowej inspekcji przed startem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.