Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nagroda Colliera dla X-37B

Astronautyka, Przemysł lotniczy, 20 sierpnia 2020

Przewodniczący US National Aeronautic Association Jim Albaugh ogłosił, że nagrodę Roberta J. Colliera (ang. Collier Trophy) za 2019 zdobył zespół, który skonstruował bezzałogowy samolot kosmiczny Boeing X-37B.

Samolot kosmiczny X-37B w trakcie lądowania 17 października 2014 w  bazie USAF Vandenberg po 675-dniowej misji w kosmosie / Zdjęcie:  Boeing

X-37B jest wynoszony na orbitę wokółziemską za pomocą rakiety nośnej i w swojej ładowni przenosi wyposażenie rozpoznawcze US Air Force. Po zakończeniu misji ląduje na pasie lotniskowym, dzięki czemu znacząco są zmniejszane koszty odzysku pojazdu ze względu na brak konieczności organizowania i finansowania odpowiednio licznego zespołu statków i okrętów koniecznych do asystowania w procesie lądowania na wodzie innych amerykańskich obiektów kosmicznych (X-37B znowu na orbicie, 2020-05-17).

W finale konkursu za 2019 brało udział 9 zespołów, które konkurowały o główną nagrodę przeznaczoną dla tych, którzy mają największe osiągnięcie w aeronautyce lub astronautyce w Ameryce, w zakresie poprawy osiągów, wydajności i bezpieczeństwa pojazdów powietrznych lub kosmicznych, których wartość została dokładnie wykazana podczas rzeczywistego użytkowania w poprzednim roku.

W 1910 Ernest Wise Keyser wykonał rzeźbę Aero Club of America Trophy na zlecenie Roberta J. Colliera, wydawcy magazynu Collier's Weekly. Pierwszą Collier Trophy otrzymał w 1911 Glen H. Curtiss za zbudowanie poprawnie latającego wodnosamolotu. Na liście laureatów są Orville Wright i Howard Hughes oraz wielu konstruktorów wraz ze swoimi zespołami, gdyż współcześnie trudno jest w pojedynkę dokonać jakiegoś przełomu w technice lotniczej.

Rozwój lotnictwa, od samych początków był wspierany przez nagrody fundowane przez entuzjastów lotnictwa i ówczesne media. Przykładowo, pierwszy przelot samolotem nad kanałem La Manche przez Louisa Bleriota był inspirowany chęcią zdobycia nagrody ufundowanej przez brytyjski dziennik Daily Mail.

Od 1913 rozwój wodnosamolotów był inspirowany przez gratyfikacje finansowe związane z możliwością zdobycia Pucharu Schneidera, co skutkowało tym, że w latach 1920-1930. wodnosamoloty zawodnicze były szybsze od ówczesnych samolotów myśliwskich. W latach 1930. w Europie organizowano Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych – Challenge, które dały olbrzymi impuls rozwojowy dla samolotów lotnictwa ogólnego przeznaczenia, w tym umożliwiły powstanie wielu polskich samolotów takich jak RWD-6, RWD-9 czy PZL-19. Co więcej, samolot Messerschmitt Bf 108 stał się protoplastą doskonałego niemieckiego myśliwca Bf 109, który po udanym debiucie w trakcie wojny hiszpańskiej był później produkowany aż do końca II wojny światowej.

Od 1959 brytyjski przemysłowiec Henry Kremer ustanawiał nagrody dla statków powietrznych z napędem mięśniowym, z których pierwszą zdobył  w 1977 Paul MacCready konstruując mięśniolot Gossamer Condor, a następnie Gossamer Albatros, który przeleciał kanał La Manche w 1979.

W ostatnich latach nagroda Ansari X PRIZE zainspirowała do rozwoju turystyki kosmicznej, a nagroda Google Lunar X Prize dała impuls do prac nad systemami kosmicznymi zdolnymi do dostarczenia na powierzchnię Księżyca łazików badawczych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.