Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Towarowe bezzałogowce Pipistrela

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 01 września 2020

Słoweńska spółka Pipistrel rozpoczyna przyjmowanie zamówień na towarowe bezzałogowe pionowzloty z serii Nuuva.

Towarowe bezzałogowe pionowzloty rodziny Nuuva – V200 (po lewej) i V300 / Ilustracja: Pipistrel

Nuuva V300, długości 11.3 m, rozpiętości 13,2 m i wysokości 3,1 m, ma mieć maksymalną masę startową 1700 kg i zabierać 300 kg ładunku. Powierzchnia nośna to 23 m2. W zbiornikach V300 ma mieścić się 410 l paliwa. Wymiary ładowni –  3,65 x 0,85 x 1,00 m i objętość – 3 m3 – mają umożliwić przewóz maksymalnie 3 europalet, które można łatwo załadować do wnętrza pionowzlotu zwykłym wózkiem widłowym.

Typowa masa ładunku to przewóz 300 kg na odległość 300 km (z rezerwą na 30 min lotu). W razie potrzeby ładunek można zwiększyć do 460 kg. Natomiast ładunek o masie 50 kg może być przetransportowany na odległość ok. 2500 km. Wyposażony w układ sterowania lotem fly-by-wire Nuuva V300 ma wykonywać loty całkowicie autonomicznie, kontrolowany przez operatora na ziemi.

Pionowzlot jest napędzany 8 niezależnymi silnikami elektrycznymi Pipistrel E-811, posiadającymi już certyfikat typu, poruszającymi 8 dwułopatowych wirników. Oprócz tego w tylnej części kadłuba zabudowano silnik spalinowy z elektronicznym układem sterowania, poruszający trójłopatowe śmigło pchające. Działanie zespołu napędowego jest nadzorowane przez system diagnostyczny, który ostrzega o każdej potencjalnej usterce. Akumulatory można ładować podłączając je do stacji SkyCharge Pipistrel i Green Motion (Velis Electro z Certyfikatem EASA, 2020-06-16).

V300 ma rozwijać prędkość przelotową 220 km/h, przy mocy 95 kW na wysokości 5000 m. Prędkość ekonomiczna przy mocy 75 kW na poziomie morza wynosić ma 165 km/h. Pionowzlot ma być zdolny do startu z lotniska położonego na maksymalnej wysokości 2500 m, a jego maksymalna obliczeniowa wysokość przelotowa to 6000 m. Dzięki zużyciu 30 l paliwa na godzinę lotu V300 ma mieć długotrwałość wynoszącą ok. 12 h.

Wejście do eksploatacji Nuuva V300 planowane jest na drugą połowę 2023.

Nuuva V200, napędzany takimi samymi silnikami, ma mieć długość 4,5 m, rozpiętość 6 m i wysokość 1,3 m. Przy maksymalnej masie startowej 100 kg ma przewozić 16 kg ładunku w przedziale o wymiarach 0,5 x 0,3 x 0,4 m i objętości 60 dm3. Maksymalna masa ładunku to 20 kg. Zbiorniki mają pomieścić 10 l paliwa.

Pionowzlot ma rozwijać prędkość maksymalną 100 km/h i przelotową – 75 km/h. Zużywając 3 l paliwa na godzinę V200 z typowym ładunkiem ma mieć zasięg 250 kg. Zabudowanie dodatkowych zbiorników ma zwiększyć zasięg do 1000 km, a długotrwałość lotu – do 12 godzin.

Pierwsi klienci mają odebrać seryjne V200 już w 2021.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.