Jak poinformowało dowództwo Koninklijke Luchtmacht (Klu, królewskich wojsk lotniczych Holandii), w wielozadaniowych samolotach bojowych Lockheed Martin F-35A znaleziono uszkodzone przewody rurowe, będące częścią pokładowej instalacji wytwarzania gazu obojętnego (OBIGGS) w zbiorniku paliwa (SKRYWANE I JAWNE WADY F-35, 2019-07-31).
W związku z tym wszystkim wojskom lotniczym eksploatującym F-35A zalecono unikanie lotów w pobliżu komórek burzowych oraz ochronę samolotów na ziemi za pomocą piorunochronów lub przechowywanie ich w schronohangarach. Informacja taka została opublikowana w 21. rocznym raporcie o postępach w projekcie F-35, opublikowanym w zeszłym tygodniu.
OBIGGS zapewnia, że ryzyko wybuchu oparów paliwa, np. w przypadku uderzenia pioruna w samolot, jest ograniczone do minimum. Uszkodzenie przewodów powoduje pogorszenie ochrony zbiorników paliwa F-35.
Po znalezieniu uszkodzonych przewodów w czterech samolotach (używanych przez kraje inne niż Holandia), przeprowadzono inspekcje innych samolotów. W ich efekcie wykryto więcej uszkodzonych przewodów, w tym także F-35A używanych przez Koninklijke Luchtmacht. Przyczyna uszkodzenia jest nadal badana.
Według holenderskiego resortu obrony problemy z OBIGGS i prowadzone obecne dochodzenie nie mają wpływu na zgłoszenie tzw. wstępnej zdolności operacyjnej F-35A KLu pod koniec 2021. Formowanie pierwszej eskadry w bazie lotniczej Leeuwarden nie zostało wstrzymane.