Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

US Army testuje bezzałogowe wozy bojowe

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 08 października 2020

US Army przeprowadziła pierwsze udane testy bojowych bezzałogowców lądowych działających na szczeblu plutonu. Wozy te w przyszłości mają częściowo zastąpić klasyczne pojazdy opancerzone w US Army.

Program lądowych bezzałogowców traktowany jest w US Army jako priorytetowy, zaraz po artylerii dalekiego zasięgu / Zdjęcie: US Army

Pierwsze testy zrealizowano w Fort Carson w stanie Kolorado. Trwały one pięć tygodni, od lipca do sierpnia. W ich ramach przetestowano dwa bezzałogowce lądowe, tzw. lekki RCV (Robotic Combat Vehicle) na bazie transportera M113 i średni MET-D (Mission Enabling Technologies – Demostrator) na bazie bojowego wozu piechoty M2 Bradley.

W testach brał udział personel 3. Pancernego Zespołu Brygadowego z 4. Dywizji Piechoty, którzy potrzebowali jedynie 30 minut do nauczenia się obsługi bezzałogowców. Żołnierze kierującymi bezzałogowcami prowadzili obserwację przeciwnika symulowanego przez pozostałych żołnierzy. Testy były okazją do sprawdzenia osiągów zdalnie sterowanych bezzałogowców bojowych z uwzględnieniem ich przeżywalności na polu walki.

Według doniesień National Defense Magazine nie wszystkie technologie podczas testów się sprawdziły. Jednak zasadniczo testy uznano za sukces. Jak powiedział gen. bryg. Richard Ross Coffman, dyrektor Army Futures Command w programie Next Generation Combat Vehicle Cross-Functional Team: Głównym założeniem testów było zorientowanie się na jakim poziomie znajduje się obecna technologia i jak powinniśmy myśleć aby w przyszłości móc skutecznie użyć ją w walce.

Wśród wniosków z ćwiczenia znalazła się potrzeba zwiększenia odległości pomiędzy pojazdami a obsługującymi je żołnierzami. Obecnie zasięg zdalnie sterowanych pojazdów mieści się w przedziale 1500-2000 m. Jednak przeszkody terenowe w postaci lasów, budynków czy nierówności terenowych poważnie ograniczają zasięg. Stąd potrzeba opracowania nowych systemów sterowania bezzałogowcami lądowymi. Problemu nie stanowią nasze ograniczenia, lecz fizyka. Każdy z naszych potencjalnych rywali musi mierzyć się z tymi samymi wyzwaniami, dodał Coffman. Pozytywnie oceniono zaś system łączności pod względem odporności na przeciwdziałanie elektroniczne.

W programie Next Generation Combat Vehicle Cross-Functional Team sprawdzane są perspektywy użycia bezzałogowych wozów bojowych. Użycie bezzałogowców ma zmniejszyć zagrożenie życia i zdrowia żołnierzy na polu walki i jednocześnie odciążyć część personelu z realizowanych dotychczas zadań. Jako rozwiązanie tymczasowe użyto konwersji pojazdów załogowych. Testowane M113 i M2 Bradley wyposażono m.in. w systemy obserwacji dookolnej. W przyszłości do testowanego lekkiego i średniego bezzałogowca dołączy też wariant ciężki.

Zaplanowano już drugą fazę testów, w których zostanie sprawdzone działanie bezzałogowców na szczeblu kompanii. Wezmą w nich udział cztery lekkie i cztery średnie bezzałogowce, doposażone w nowe radiostacje oraz nowe oprogramowanie wspomagające rozpoznanie przeciwnika. Testy odbędą się w 2022 (Testy pojazdów bezzałogowych w USA, 2019-05-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.