Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Udana próba rakiety New Shepard

Astronautyka, 15 października 2020

13 października 2020 spółka Blue Origin wykonała próbny start rakiety nośnej New Shepard z kapsułą załogową z własnego kosmodromu położonego w zachodnim Teksasie. W trakcie lotu nie było jeszcze załogi na pokładzie kapsuły.

Profil misji NS-13 rakiety nośnej New Shepard z kapsuła załogową do przewożenia turystów kosmicznych / Grafika: Blue Origin 

Po starcie rakieta nośna osiągnęła wysokość 73 km i przy prędkości 2800 km/h nastąpiło oddzielenie kapsuły załogowej. Po 4 min rakieta nośna wytraciła prędkość do zera osiągając swoje apogeum na wysokości 105,5 km. Kapsuła załogowa weszła na jeszcze większą wysokość. Po 7 min 28 s rakieta nośna wylądowała na lądowisku, a po 10 min 15 s na półpustynnym terenie Teksasu wylądowała na trzech spadochronach kapsuła załogowa. W trakcie przyziemienia kapsuła opadała z prędkością 7 m/s.

W ten sposób udowodniono możliwość pełnego odzysku rakiety nośnej i kapsuły załogowej.

Rakieta nośna New Shepard jest przeznaczona do wożenia turystów kosmicznych, którzy za jej pomocą mogą wzlecieć ponad linię von Karmana leżącą na wysokości 100 km, która jest umowną granicą pomiędzy atmosferą ziemską a przestrzenią kosmiczną. Loty mają być suborbitalne, a więc będzie w nich wykorzystywany tylko jeden stopień rakiety nośnej.

Kapsuła załogowa wracając na Ziemię wchodzi w górne warstwy atmosfery ze znacznie mniejszą prędkością w porównaniu do orbitalnych czy księżycowych kapsuł załogowych, a więc na jej strukturę działają o wiele mniejsze naprężenia związane z oddziaływaniem ciśnienia dynamicznego i nagrzewaniem się struktury. W związku z tym kapsuła prawdopodobnie nie wykorzystuje powłoki ablacyjnej, co upraszcza proces odnowienia gotowości do następnego użycia i kapsuła będzie mogła być wykorzystywana wielokrotnie do wynoszenia turystów w przestrzeń kosmiczną.

W maju 2020 konsorcjum z wiodącą rolą Blue Origin zostało wybrane przez NASA do wykonania 10-miesięcznych prac badawczo-rozwojowych w ramach podprojektu Human Landing System (NASA wybiera dostawców lądownika, 2020-05-03).

W locie z 13 października w górnej części rakiety nośnej New Shepard zamontowano system Safe and Precise Landing – Integrated Capabilities Evolution (SPLICE), który jest rozwijany przez NASA na potrzeby lądownika księżycowego. SPLICE jest wyposażony w lidary, których zadaniem jest precyzyjny pomiar odległości od powierzchni lądowiska w trakcie zbliżania się do powierzchni gruntu, co pozwoli na optymalne sterowanie zespołem napędowym w trakcie lądowania.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.