Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lotnicza hybryda

Lotnictwo cywilne, 31 lipca 2009

Niemiecka Flight Design zaprezentowała demonstrator silnika spalinowo-elektrycznego, składającego się z klasycznego Rotaxa 914 i dodatkowej jednostki elektrycznej o mocy 40 KM.

Hybryda Flight Design. Pozytywną stroną tej konstrukcji jest fakt pozostawienia oryginalnego silnika Rotaxa, praktycznie bez przeróbek (pomijając demontaż pomocniczej prądnicy), a więc bez wpływania na jego osiągi. Po drugie, rozwiązanie charakteryzuje się niezwykłą prostotą…

Rotax 914 jest popularnym silnikiem do napędu motolotni i samolotów ultralekkich. Ten czterocylindrowy, czterosuwowy turbodoładowany boxer osiąga maksymalną moc startową 115 KM i maksymalną trwałą 100 KM.

Flight Design (zobacz: Testy samolotu CT w tunelu Mercedesa) przedstawiła na amerykańskich targach lotniczych w Oshkosh jego zmodernizowaną wersję. Zmiana polega na zamontowaniu 40-konnego silnika elektrycznego, w miejscu pomocniczego generatora. Energię dla jednostki dostarczają akumulatory litowe, ładowane z prądnicy silnika spalinowego.

Filozofia hybrydowego rozwiązania polega na wykorzystaniu dodatkowej mocy do wznoszenia i przyspieszania, a także do zmniejszenia zużycia paliwa w locie poziomym. Silnik elektryczny zapewniłby również dodatkową moc w przypadku awarii jednostki spalinowej - pilot miałby więcej czasu na znalezienia miejsca do lądowania. Ułatwiłoby to również manewr awaryjnego przyziemienia.

…przykładem jest przeniesienia dodatkowego napędu, zwykłym paskiem klinowym. Przydatność rozwiązania muszą jednak potwierdzić dodatkowe testy / Zdjęcia: Flight Design

Przedstawiciele niemieckiego przedsiębiorstwa zapewnili, że oblot nowego silnika będzie możliwy jeszcze w tym roku, po zakończeniu serii testów laboratoryjnych.

Nowa konstrukcja nie będzie jednak przeznaczona dla samolotów ultralekkich. Producent przewiduje, że będzie wykorzystana w większych maszynach sportowo-turystycznych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.