Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kolejne holenderskie F-16 w Jordanii

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 31 lipca 2009

Od wczoraj w bazie lotniczej w Ammanie stacjonuje 6 samolotów F-16B Block 20MLU, zakupionych z zapasów mobilizacyjnych Holandii. Transakcja wpisuje się w ciąg zakupów używanych szesnastek, dla zastąpienia jordańskich F-5E/F.

Jordańskie F-16 / Zdjęcie: MO Jordanii

Królewskie wojska lotnicze Jordanii (Silah al-Jaw Almalaki al-Urduni) posiadają 41 samolotów F-5E/F, zakupionych jeszcze w latach 1970. Zakłada się, że proces ich wycofania ze służby zakończy się w przyszłym roku.

W latach 1996-1998 Jordania - na fali poprawy stosunków w USA, po podpisaniu w 1994 pokoju z Izraelem - otrzymała od Waszyngtonu, w ramach donacji, pierwsze 16 egz. F-16A/B, przestarzałej wersji Block 15. W bieżącej dekadzie, przygotowując się do wymiany F-5E/F, Amman zakupił kolejne 17 samolotów tego typu, z zapasów USAF, a także 25 bardziej nowoczesnych F-16A/B Block20MLU z Holandii i Belgii. Podniosło to liczbę szesnastek do 55 (3 samoloty zostały spisane ze stanu, zobacz również: Katastrofa jordańskiego F-16), z czego wykorzystywane jest operacyjnie ok. 30 egz.

Władze Jordanii zapowiadały, że chcą osiągnąć docelowo liczbę ok. 70-80 używanych F-16. Dlatego w 2007 zamówiły za 70 mln USD dodatkowe 20 egz.: 14 w Belgii (w tym dwa dwumiejscowe) i 6 w Holandii. Te ostatnie tylko w wersji szkolno-bojowej (zobacz: Używane F-16 dla Jordanii). Dostawy z Belgii są w trakcie realizowania.

Holenderskie szesnastki odleciały z bazy w Leeuwarden 28 lipca. Wczoraj przybyły do Ammanu. Samoloty zostały wcześniej wyremontowane i przed wylotem przeszły szereg prób zdawczo-odbiorczych.

Wszystkie jordańskie F-16 przejdą kompleksową modernizację w tureckich zakładach TAI. Otrzymają nową awionikę, środki walki radioelektronicznej i system sterowania uzbrojeniem, umożliwiający użycie znacznie większego asortymentu uzbrojenia niż do tej pory. Umowę w tej sprawie podpisano w 2007 (zobacz: Turcja zmodernizuje jordańskie F-16). Samoloty będą stanowiły rdzeń wojsk lotniczych, wraz z 34 francuskimi Dassault Mirage F1, zakupionymi w latach 1980.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra