Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

26 marca wodowanie Magadanu

Marynarka wojenna, 24 marca 2021

Na 26 marca 2021 zaplanowano w Petersburgu wodowanie kolejnego trzeciego rosyjskiego okrętu podwodnego projektu 636.3 z klasycznym, konwencjonalnym układem napędowym dieslowsko-elektrycznym, przeznaczonego dla Floty Oceanu Spokojnego – B-602, któremu patronuje miasto Magadan – stolica Kołymy.

Pierwsza jednostka serii okrętów podwodnych dla 19. Brygady OP Floty Oceanu Spokojnego – Pietropawłowsk-Kamczackij wszedł do linii 29 listopada 2019 / Zdjęcie: Fłot.ru

Według stoczni Admirałtiejskije Wierfy z Petersburga budującej całą serię zmodyfikowanych i dopracowanych okrętów podwodnych z nowoczesnym wyposażeniem, bazujących na sprawdzonej konstrukcji Warszawianki (polski ORP Orzeł) – jednostek projektu 636.3, Magadan jest już gotów w 80% (stępkę położono 1 listopada 2019). Od początku marca 2021 instalowano na kadłubie gumową osłonę zapewniającą pod wodą redukcję hałasu i rozpoczęto finalny proces malowania. W planie są próby stoczniowe i sprawdziany na certyfikaty wojskowe.

Według zapewnień producenta i słów dowódcy WMF RF admirała Nikołaja Jewmienowa do 2024 Flota Oceanu Spokojnego otrzyma wszystkie 6 okrętów podwodnych projektu 636.3, zamówionych na  mocy kontraktu z września 2016. Jewmienow zaznaczył, że te konwencjonalne okręty podwodne otrzymają jako swoją główną broń precyzyjne manewrujące pociski rakietowe, wystrzeliwane z wyrzutni torpedowych (Kalibr 3M54K). Jako pierwszy wszedł do linii – B-274 Pietropawłowsk-Kamczackij – 29 listopada 2019, drugim był B-603 Wołchow – przekazany marynarzom 19. Brygady OP floty Pacyfiku – 24 października 2020. Po wodowaniu Magadanu kontynuowane będą prace przy zamykaniu kadłuba B-588 Ufy, zaś w 2021 planowane jest położenie stępek pod dwa ostatnie okręty Floty Oceanu Spokojnego  – Możajsk i Jakuck (w założeniach jest jeszcze siódmy – Pietrozawodsk). W 2016 ukończono budowę pierwszej serii 6 takich okrętów dla Floty Czarnomorskiej (4. brygada OP). Kilka z nich zostało wykorzystanych bojowo podczas konfliktu w Syrii, odpalając pociski manewrujące Kalibr do wskazanych wcześniej celów na terenie tego kraju. 

Uroczystość położenia stępki pod Magadan – 1 listopada 2019 / Zdjęcie: Sudostrojenije

Wodowany właśnie Magadan – jak wszystkie jednostki tej rodziny może operować w morzu przez 45 dób, wykorzystując do cyklicznego ładowania akumulatorów tzw. chrapy, czyli wystające nad powierzchnię rury doprowadzające powietrze atmosferyczne do pracujących diesli (okręt wówczas można łatwiej zlokalizować). Kadłub jest odporny na ciśnienie do głębokości poniżej 300 m (dokładne dane są utajnione). Pod wodą na akumulatorach, poruszając się z oszczędną szybkością, zasięg nie przekracza 400 mil. Powiększony w stosunku do poprzednich modeli zapas paliwa dieslowskiego umożliwia przebycie 7500 mil z oszczędną szybkością 7 węzłów. Pod wodą można osiągnąć do 18 węzłów. Załoga – 52 ludzi. Podwójny kadłub podzielony jest na 6 przedziałów (Kolejny okręt proj. 636.3 w WMF FR, 2020-10-24).

Poprzedni Magadan – atomowy okręt podwodny K-331 projektu 971U Szczuka–B, po remoncie i zmianie nazwy od 2022 ma być wynajęty flocie Indii.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.