Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Stryker MGS do wycofania

Wojska lądowe, Strategia i polityka, 13 maja 2021

US Army zapowiedziały wycofanie wszystkich wozów wsparcia ogniowego M1128 Stryker Mobile Gun System (MGS) do końca roku budżetowego 2022. Powodem decyzji ma być nieopłacalność ich modernizacji oraz koncepcyjne zestarzenie się tego typu pojazdów.

US Army skupią się na inwestowaniu w systemy uzbrojenia bardziej opłacalne ekonomicznie od M1128 / Zdjęcie: US Army

Decyzja została podjęta na podstawie szczegółowych analiz. Jak zauważono, w ciągu ponad 15 lat eksploatacji pojazdy nie przeszły poważniejszej modernizacji. MGS oparto o najstarszą odmianę kto Stryker z płaskim dnem o obecnie niewystarczającej ochronie przeciwminowej. Przedstawiciele US Army zapowiedzieli, że środki zaoszczędzone po wycofaniu M1128 pozwolą na rozwój pozostałej floty Strykerów.

Jako wóz wsparcia ogniowego M1128 odpowiadał za wspieranie brygad Strykerów ogniem 105-mm armaty M68A1E4. Armata stanowiła w przypadku M1128 skuteczny środek niszczenia umocnień, stanowisk karabinów maszynowych i stanowisk snajperów przeciwnika w środowisku miejskim. Jednocześnie był to pierwszy wprowadzony do służby wóz bojowy US Army wyposażony w automat ładowania armaty dużego kalibru (Nowe artyleryjskie Strykery, 2008-08-21).

Jak zaznaczono w komunikacie, zastosowany automat wpłynął na skomplikowanie konstrukcji pojazdu i wzrost kosztów eksploatacji. Dodatkowym czynnikiem, który wpłynął na podjętą decyzję była niewystarczająca liczba pojazdów w skali całej floty Strykerów i potrzeb US Army. W służbie do dzisiaj znajdują się jedynie 134 Strykery MGS.

Wycofanie pojazdów nie powinno jednak wpłynąć na ograniczenie zdolności ogniowych brygad Strykerów. Mają one zostać podtrzymane dzięki wprowadzeniu kbwp M1296 Stryker z armatą automatyczną kal. 30 mm, implementacji ppk FGM-148 Javelin w modułach uzbrojenia CROWS na pojazdach w wariancie transportera opancerzonego i dzięki modernizacji używanego arsenału ppk. Zakończenie eksploatacji Strykera MGS nie wpłynie także na przemysł, który od lat nie wytwarzał tych pojazdów, zaś gros systemu logistycznego i wsparcia i tak poświęcane jest przede wszystkim najliczniej używanym wariantom Strykera.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.