Wczoraj w zakładach AgustaWestlanda we włoskim Vergiate odbył się oblot pierwszego prototypu śmigłowca uderzeniowego T129 - modernizowanej w oparciu o tureckie podzespoły wersji Agusty A129 International.
Turcy zamówili 50 śmigłowców T129 ATAK (Attack/Tactical Reconnaissance Helicopter), z opcją na kolejne 41 egz., we wrześniu 2007 (zobacz: Wejście w życie umowy o zakupie Mangusty). Kontrakt, o wartości ok. 2 mld USD, stanowi, że głównym wykonawcą jest turecka TAI, a podwykonawcami Aselsan oraz włoskie AgustaWestalnd i Finmeccanica.
Śmigłowce oparto o konstrukcję Agusty A129 International, z mocniejszymi silnikami LHTEC T800, nowoczesną awioniką i systemami uzbrojenia, w porównaniu do standardowej A129 Mangusty, której prototyp wzbił się w powietrze w 1986.
TAI będzie montowała maszyny z części, dostarczanych przez przedsiębiorstwa włoskie. Turcy zdecydowali również o wykorzystaniu rodzimego komputera misji - tworzonego przez Aselsan - a także części systemów samoobrony. T129, w porównaniu do A129 International, będzie miał również zamontowany maszt z radarem wskazywania celów lądowych o zasięgu do 30 km, importowanym z Izraela, przy czym sam maszt zostanie wykonany w Turcji.
Docelowo śmigłowiec zostanie wyposażony również w tureckie systemy uzbrojenia, w tym rozwijane ppk UMTAS i naprowadzane wiązką laserową pociski Cirit, kalibru 70 mm.