Wczoraj, 18 sierpnia 2021, w przestrzeni powietrznej lotniska MidAmerica St. Louis personel NAVAIR i Boeinga przeprowadził pierwsze w historii tankowanie samolotu wczesnego ostrzegania i kierowania E-2D Advanced Hawkeye z bezzałogowca MQ-25 Stingray.
Podczas 6-godzinnego lotu piloci E-2D z eskadry doświadczalnej VX-20 przeprowadzili ocenę własności aerodynamicznych formacji złożonej z bezzałogowca i samolotu, a następnie pobrali od niego paliwo przy prędkości 407 km/h, na wysokości 3050 m.
E-2D to kolejny samolot lotnictwa US Navy, który może być tankowany podczas lotu przez bsl Stingray. W czerwcu Br. Przeprowadzono analogiczne próby z użyciem samolotu wielozadaniowego F/A-18F Super Hornet.
Pierwsza eskadra US Navy wyposażona w MQ-25 – Unmanned Carrier Launched Multi-Role Squadron 10 (VUQ-10) rozpoczęła działalność 1 października 2020. Jeszcze w tym roku mają zostać utworzone dwie kolejne – VUQ-11 i VUQ-12. Pierwszy operacyjny Stingray ma zostać przyjęty do uzbrojenia w sierpniu 2024.
Docelowo marynarka wojenna USA zamierza pozyskać 72 MQ-25A, które mają stacjonować na lotniskowcach. Pozwoli to na odciążenie F/A-18E/F, które często podają paliwo innym samolotom, niemającym ilości nafty wystarczającej na długie oczekiwanie na lądowanie na okręcie (MQ-25 współdziała z samolotami, 2021-08-05).