US Navy przeprowadziła w zeszłym tygodniu udany test silnika drugiego stopnia (Solid Rocket Motor, SRM) dla broni hipersonicznej. Rozwój silnika jest częścią programu budowy zdolności Conventional Prompt Strike (CPS) na potrzeby US Navy i Long Range Hypersonic Weapon (LRHW) dla US Army.
Dwustopniowy silnik na paliwo stałe będzie stanowił napęd dla hipersonicznego pocisku szybującego. Umieszczony zostanie w kadłubie opracowywanego Common Hypersonic Glide Body (CHGB). Wspólne opracowanie uzbrojenia hipersonicznego dla marynarki i armii pozwoli ograniczyć koszty, zwiększyć potencjalne zamówienia i tym samym zwiększyć możliwości przemysłowe. Choć CPS i LRHW będą stosować wspólny pocisk to różne będą sposoby ich przenoszenia i elementr wsparcia. CHGB US Army będą wystrzeliwane z wyrzutni lądowych, zaś pociski US Navy z okrętów (Jeszcze 5 testów C-HGB, 2020-04-18).
Sierpniowy test SRM był już drugim przedsięwzięciem z związanym z tym napędem. 27 maja br. przeprowadzono udany test silnika pierwszego stopnia. Ponadto prowadzone są prace nad układem wektorowania ciągu. Natomiast kadłub CHGB, w którym zostanie umieszczony napęd, przeszedł próby 20 marca ub. r.
W prace nad uzbrojeniem zaangażowane są laboratoria rządowe, przemysł i ośrodki akademickie. Udane testy kolejnych komponentów CHGB przybliżają Waszyngton do wprowadzenia do wyposażenia wojska pierwszego typu uzbrojenia hipersonicznego. Amerykanie przewidują, że uda im się tego dokonać w połowie obecnej dekady.