Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

M28 SOMA w Warszawie

Imprezy branżowe, Lotnictwo wojskowe, Wojska specjalne, Przemysł lotniczy, 27 października 2021

Wczoraj, 26 października 2021, na lotnisku Warszawa-Babice przedstawiciele PZL w Mielcu i Sierra Nevada Corp. zaprezentowali prototyp samolotu wielozadaniowego M28 SOMA Special Operations Multi-Role Aircraft), będącego zmodyfikowaną wersją M28-05 Skytruck.

Dla potrzeb prezentacji M28 SOMA otrzymał specjalne malowanie, nawiązujące do kamuflażu samolotów alianckich biorące udział w inwazji na Europę w 1944 / Zdjęcia: Bartosz Głowacki

Latem br. ten sam samolot został zaprezentowany amerykańskiemu Dowództwu Operacji Specjalnych (USSOCOM) w bazie lotniczej Eglin, na Florydzie. Jako MC-145B Coyote jest on oferowany w ramach programu Armed Overwatch, który zakłada zakup ok. 75 nowych samolotów dla amerykańskich specjalsów, przeznaczonych do wykonywania zadań zrzutu spadochroniarzy i zaopatrzenia, transportu taktycznego, ewakuacji rannych oraz wywiadu, obserwacji i rozpoznania.

M28 SOMA jest przystosowany do przenoszenia na 4 węzłach pod skrzydłami m.in. pocisków powietrze-powierzchnia AGM-114 Hellfire, kpr AGR-20 APKWS i bomb GBU-39 SDB. W kadłubie (na lewej burcie) zabudowano 4 wyrzutnie pocisków GBU-69 SGM i AGM-176 Griffin oraz bsl Coyote i Altius, a na prawej burcie przygotowano miejsce pod zabudowanie kolejnych 4. Jeżeli wymagać tego będzie doktryna operacyjna użytkownika, we wnętrzu MC-145 można będzie przenieść także pojedynczy pocisk manewrujący JASSM.

Pod nosową częścią kadłuba M28 SOMA podwieszono głowicę optoelektroniczną MX-15D, zawierającą kamery tele-termowizyjne, laserowy wskaźnik celu i dalmierz. Samolot wyposażono też w nową awionikę glass cockpit i urządzenia łączności satelitarnej oraz systemy wywiadu telekomunikacyjnego i elektronicznego. Oświetlenie kabiny załogi i zewnętrzne przystosowane jest do wykonywania lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu. Samolot wyposażono też w układ ostrzegania o odpalonych pociskach rakietowych AN/AAR-47 oraz wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47.

Celem producenta jest zakończenie procesu certyfikacji w połowie 2022. W przypadku wyboru MC-145 przez SOCOM pierwsze samoloty zdatne do wykonywania zadań operacyjnych mogłyby być dostarczone w 2023-2024. PZL w Mielcu liczą też na zainteresowanie samolotem ze strony rodzimych Wojsk Specjalnych (Specjalny Skytruck, 2021-09-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.