Wczoraj, w zakładach PZL-Świdnik S.A. odbyła się uroczystość przekazania tysięcznego kadłuba śmigłowca, zmontowanego dla AgustaWestland. Wydarzenie to wyznacza również wyraźną cezurę w historii zakładu: symbolicznie zamyka 13-letni okres współpracy kooperacyjnej z Włochami, którzy już wkrótce staną się właścicielami polskiej fabryki.
Pierwsze kadłuby dla AgustaWestland zostały zbudowane w Świdniku w 1996. Po 10 latach świętowano dostarczenie 500. egz. Zmontowanie kolejnych 500, zajęło jedynie 3 lata. Dzięki temu ostatnio trzecią część obrotów przedsiębiorstwa generowały zamówienia z Włoch.
1000. kadłubem, zbudowanym w PZL-Świdnik, został AW109 LUH. To lekki wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy, który został nabyty przez wiele państw, w tym Szwecję, Malezję, Nową Zelandię oraz Republikę Południowej Afryki. Obecnie PZL-Świdnik produkuje kadłuby śmigłowców AW119Ke, AW109 Power, AW109 LUH, Grand oraz AW139.
Uroczystość odbyła się w czasie przejmowania zakładu przez Włochów. W sierpniu popisali oni z ARP przedwstępną umowę o zakupie 87,6% akcji przedsiębiorstwa (zobacz: Świdnik za ponad 332 mln zł). obecnie trwa proces zbierania pozwoleń, w tym organów antymonopolowych, niezbędnych do zakończenia procesu sprzedaży PZL-Świdnik.