Wczoraj, 23 listopada 2021, oblatano pierwszy prototyp turbośmigłowego samolotu dyspozycyjnego Beechcraft Denali. Samolot, którego załogę stanowili piloci doświadczalni Peter Gracey i Dustin Smisor, wystartował ok. 8:20 czasu miejscowego z lotniska im. Dwighta D. Eisenhowera w Wichita, w stanie Kansas. Podczas trwającego 2 h 50 min lotu załoga dokonała sprawdzenia własności pilotażowych samolotu oraz działania silnika GE Aviation Catalyst, instalacji klimatyzacji, układu sterowania lotem i awioniki. Beechcraft Denali wzniósł się na wysokość 15 600 stóp (4755 m) i rozwinął prędkość maksymalną 333 km/h.
– Dzisiejszy oblot to nie tylko ważny dzień dla Denali, to także naprawdę ważna chwila dla naszych pracowników, dostawców i klientów, którzy będą latać tym samolotem. Dzięki bardziej przyjaznemu dla środowiska silnikowi i największej kabinie w swojej klasie, jest to samolot, który zmieni rynek samolotów turbośmigłowych o doskonałych osiągach. Dzisiejszy lot to dopiero początek długiej listy ważnych osiągnięć, jakich się spodziewamy podczas przygotowania samolotu do certyfikacji i dostaw dla klientów – powiedział Ron Draper, prezes Textron Aviation.
– Od początku do końca lotu Denali był po prostu doskonały. To świetny samolot. Silnik Catalyst jest znakomity, a samolot latał tak, jak przewidywaliśmy. Pierwsze loty naprawdę nie mogą być bardziej bezproblemowe. To naprawdę doskonały początek programu prób w locie Denali – dodał Peter Gracey.
W próbach w locie wezmą udział trzy przedseryjne Denali, a trzy kolejne będą używane do prób wytrzymałościowych, zmęczeniowych i wyposażenia kabiny. Samolot ma rozwijać prędkość przelotową 528 km/h z ładunkiem 499 kg i maksymalnym zapasem paliwa i być zdolny do pokonania dystansu 2963 km z jednym pilotem i czterema pasażerami. Producent zakłada, że jego certyfikacja zakończy się w 2023 (Oblot silnika Catalyst, 2021-10-05).