Personel US Navy, Lockheed Martina i Boeinga przeprowadził pierwsze próby manewrowania bezzałogowego statku latającego MQ-25 Stingray na pokładzie lotniskowca. Pierwszy prototyp bsl (T-1) operował na pokładzie USS George H.W. Bush (CVN 77), typu Nimitz, znajdującego się na Atlantyku w pobliżu wschodniego wybrzeża USA.
Przed wyjściem w morze specjaliści Lockheed Martina zainstalowali w centrum dowodzenia operacjami lotniczymi okrętu prototypową stację kierowania bsl (oznaczoną jako MD-5). Podczas prób na morzu dokonano oceny możliwości manewrowania i obsługi MQ-25 na pokładzie lotniskowca podczas operacji dziennych i nocnych, w tym kołowania do katapulty, podłączenia do niej, przygotowania do lądowania i parkowania po lądowaniu. Zbadano także wpływ przemieszczenia pokładu i wiatru na stateczność bezzałogowca i działanie jego zespołu napędowego.
Podczas prób sprawdzono także działanie systemu precyzyjnego podejścia i lądowania (JPALS), jednak zamiast MQ-25 użyto do tego celu samolotu King Air z analogicznym wyposażeniem pokładowym. Wykorzystujący zabezpieczone, kodowane łącze informacyjne JPALS umożliwia lądowanie samolotu na lotniskowcach i okrętach desantowych niezależnie od stanu pogody i nawierzchni pokładu (MQ-25 zatankował F-35C, 2021-09-15).
– Nie ma lepszego sposobu określenia integracji lotniskowca i jego grupy lotniczej niż próby na morzu. Jestem niezwykle dumny z doskonałego wykonania przez nasz zespól testów silnika i samolotu, a także podejść do lądowania wykonanych przez King Aira. Jest to ekscytujący czas, ponieważ zbliżamy się do operowania lotnictwa pokładowego przyszłości – stwierdził szef projektu lotnictwa bezzałogowego US Navy Capt. (kmdr) Chad Reed.
– Była to pierwsza okazja do zainstalowania prototypowej stacji MD-5C w centrum dowodzenia operacjami lotniczymi. Umożliwiło to dowódcom, pilotom doświadczalnym i przyszłym operatorom zdobycie doświadczenia w eksploatacji MQ-25 na pokładzie lotniskowca – dodał Cmdr. (kmdr por.) Karl Orthner.
– Testy Stingray T1 pozwoliły naszemu zespołowi dokonać oceny wielu nowych systemów po raz pierwszy na morzu i […] wykazały zdolność MQ-25 do manewrowania na pokładzie [lotniskowca] jak samolot załogowy – podkreślił Capt. Reed.