Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

FR zwróci samoloty leasingodawcom?

Strategia i polityka, Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, Transakcje, 02 marca 2022

Komisja Europejska zobowiązała europejskie kompanie leasingowe do odebrania do 28 marca 2022 samolotów, które użytkują rosyjskie linie lotnicze. To jedna z sankcji wprowadzonych przez Unię Europejską w odpowiedzi na atak FR na Ukrainę (Rosja zaatakowała Ukrainę, 2022-02-24). Wiele wskazuje na to, że nie będzie ona łatwa do zrealizowania. Ani pod względem prawnym, ani praktycznie.

Rosyjskie linie lotnicze eksploatują ok. 980 samolotów komercyjnych. 777 z nich jest leasingowanych. Według wstępnych analiz, tylko w przypadku irlandzkich leasingodawców chodzi o 240 samolotów, czyli około połowę wszystkich samolotów pasażerskich i cargo leasingowanych przez rosyjskie linie lotnicze od podmiotów zagranicznych – 515 wartych ok. 10 mld USD.

Zdjęcie: Twitter

Kompania AerCap (w 46% należąca do General Electric) leasinguje rosyjskim liniom lotniczym 152 samoloty o rynkowej wartości 2,2-2,5 mld USD. 96 z nich operuje Aerofłot, a 18 Pobieda. Inni rosyjscy klienci AerCap to Azur Air, Jakutia, Nordwind, Pegas Fly, Red Wings, Rossiia, Royal Flight, S7, Smartawia, Uralskije Awialinii I Jamał.

Innym leasingodawcą, który ma wypełnić sankcje UE, jest SMBC Aviation Capital – dubliński oddział japońskiej grupy finansowej Sumitomo Mitsui. Leasinguje on rosyjskim liniom 36 samolotów wartych 1,3-1,5 mld USD. Jego klientami są Aerofłot, NordStar, Uralskije Awialinii i S7.

Inna irlandzka kompania – CDB Aviation Lease Finance, należąca do China Development Bank Financial Leasing, dysponuje 19 samolotami używanymi przez linie z FR. Wśród jej klientów jest Aerofłot, S7, Nordwind i Uralskije Awialinii. 18 samolotów ma odebrać BOC Aviation. Są one eksploatowane przez Aerofłot, Uralskije Awialinii, S7, Rossiia i AirBridgeCargo.

Z kolei Avolon, należący do największej chińskiej kompanii leasingowej Bohai Leasing, ma obecnie w FR 17 samolotów. Jego klientami są Aerofłot, Red Wings, UTair, Uralskije Awialinii i Jamał. Kolejnych 14 samolotów ma odebrać Rosjanom irlandzka Azex Leasing Limited.

W rosyjskim Ministerstwie Transportu 26 lutego odbyła się narada z udziałem przedstawicieli linii lotniczych. Według Kommiersanta, urzędnicy resortu dali do zrozumienia, że rząd bezpośrednio będzie chronić przed sankcjami jedynie Aerofłot. Pozostałym liniom zalecono nieoddawanie samolotów i próby znajdowania kompromisów. W najgorszej sytuacji znalazły się S7 i Uralskije Awialinii, które używają najwięcej samolotów leasingowanych przez europejskie kompanie. S7 Group będzie musiała zapewne zrezygnować z uruchomienia tanich linii Cirrus.

Aerofłot najprawdopodobniej nie odda użytkowanych samolotów i będzie starał się je wykupić od leasingodawców z pomocą rządu. Inne linie poszukują możliwości kontynuowania eksploatacji używanych samolotów z zakupem części zamiennych przez sąsiednie państwa, ChRL lub kraje Ameryki Łacińskiej. Możliwe jest także przerejestrowanie samolotów do innych państw. Być może niektóre samoloty zostaną rozebrane na części, by umożliwić eksploatację pozostałych. Podobnie postępowały już inne państwa obejmowane sankcjami USA i ich sojuszników (m.in. Iran).

Główni dostawcy samolotów komercyjnych – Airbus i Boeing już zaprzestali obsługi samolotów eksploatowanych przez rosyjskie linie lotnicze. Przedsiębiorstwa wycofują też z Rosji swoich specjalistów. Przerwano dostawy części zamiennych. Boeing zamknął już ośrodki szkolne w Rosji i na Ukrainie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.