Podczas odbywającej się w Katarze wystawy Dimdex wczoraj, 21 marca 2022, zaprezentowano dwie pełnowymiarowe makiety samolotu Aeralis. Jedna z nich, w konfiguracji samolotu szkolenia zaawansowanego, ma malowanie inspirowane kamuflażem Alquwwat Aljawiyat Alqataria (wojsk lotniczych emiratu Kataru). Druga to samolot zmontowany częściowo w celu pokazania modułowości konstrukcji.
Obecnie Aeralis pracuje nad trzema wariantami samolotu, oznaczonymi jako A, B i X. Pierwszy z nich (podstawowy) ma być używany do szkolenia taktycznego przyszłych pilotów samolotów wielozadaniowych 4. i 5. generacji. Będzie miał skośne skrzydła i napęd złożony z 1 lub 2 silników, zgodnie z życzeniem klienta, aby jak najbardziej odpowiadał docelowemu typowi.
Wersja B to tani samolot szkolenia podstawowego dla pilotów mających w przyszłości latać samolotami 3. i 4. generacji, z prostymi skrzydłami i pojedynczym silnikiem odrzutowym. Producent zapewnia, że w takiej konfiguracji będzie miał lepsze osiągi niż samoloty turbośmigłowe przy tak samo niskich kosztach użytkowania. Dzięki temu uczniowie-piloci będą mogli szybciej zapoznać się z pilotażem samolotów odrzutowych.
Zespoły napędowe nie zostały jeszcze wybrane – również w tej kwestii decydować ma klient. Ponadto samolot ma być przystosowany do zabudowania w przyszłości silników napędzanych biopaliwami, a nawet całkowicie elektrycznych.
Trzecia wersja (X ) to w zasadzie sam kadłub, do którego użytkownik będzie mógł dobrać wszystkie pozostałe zespoły / elementy, takie jak konfiguracja skrzydeł, typ i liczba silników, czy pakiet awioniki. Przedstawiciele Aeralis mają nadzieję, że samolot wejdzie na rynek do połowy obecnej dekady (Modułowy samolot Aeralis, 2021-05-01).
Obszerny artykuł dotyczący projektu rodziny samolotów modułowych Aeralis został opublikowany w najnowszym numerze (3/2022) ML Skrzydlata Polska.