Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niemcy tną Eurofightery!

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 19 listopada 2009

Niemiecki rząd potwierdził oficjalnie, że zdecydował się zrezygnować z zamówienia ostatniej transzy samolotów Eurofighter. Do Luftwaffe trafi ostatecznie jedynie 143, zamiast planowanych 180 samolotów.

Rezygnacja Niemiec z zakupu ostatniej transzy Eurofighterów może doprowadzić do wstrzymania programu również przez dotąd niezdecydowane Włochy i Hiszpanię. Zmniejszyłoby to liczbę samolotów dla państw-producentów z 620 do 472 egz. i postawiło przedsiębiorstwa lotnicze w trudnej sytuacji, w praktyce zamykając linie montażowe Eurofighterów w 2013. Jedyna szansą pozostaną niepewne transakcje eksportowe / Zdjęcie: Luftwaffe

Problemy z pełnym finansowaniem zakupu myśliwców Eurofighter pojawiły się jeszcze przed wybuchem obecnego kryzysu. Powodem było zwiększenie się kosztów zakupu uzbrojenia, w tym również Eurofighterów, w połączeniu z rosnącymi wydatkami na wojny w Iraku i Afganistanie.

Problem ten najmocniej dotykał Brytyjczyków i to właśnie oni, jako pierwsi, awizowali możliwość zmniejszenia zamówienia, pierwotnie planowanego na 232 samoloty. Już w ubiegłym roku zdecydowali, by zamówione przez Arabię Saudyjską 24 kompletne Eurofightery, pochodziły z puli Wielkiej Brytanii…

Po wybuchu kryzysu gospodarczego trudności w pełnym finansowaniu programu zgłosili również Włosi i Hiszpanie. Jedynie Berlin zdecydowanie opowiadał się za zrealizowaniem w całości zamówienia na swoje 180 maszyn (zobacz: Niemcy kupią wszystkie Eurofightery).

By znaleźć consensus, cztery kraje zdecydowały się podzielić wcześniej planowaną jako ostatnią, trzecią transzę dostaw na dwie: 3A i 3B. Pierwotnie miała ona dotyczyć 236 samolotów, jednak w lipcu bieżącego roku podpisano umowę o dostawach jedynie 112 egz. za ok. 9 mld Euro. Pozostałe maszyny miały zostać zakupione w późniejszym terminie.

Zgodnie z oczekiwaniami, z transzy 3B zrezygnował jednak Londyn. W ten sposób Brytyjczycy zaniechali pozyskania 48 samolotów, a kolejne 24 zaoszczędzili na kontrakcie z Rijadem. Dzięki temu zmniejszyli docelową liczbę samolotów z 232 do 160 (zobacz: 3 transza Eurofighterów, ostatnią?).

Nieoczekiwanie w ślad Londynu poszedł dzisiaj Berlin. Koalicyjny rząd, którego przedstawiciele twierdzili, że lepiej kupić samoloty, niż płacić kary umowne, nagle zmienił zdanie.

Z tego powodu Luftwaffe nie otrzyma 37 samolotów. Brak ten ma zostać skompensowany transakcjami eksportowymi, co - według władz - powinno zaspokoić żądania producenta. Zresztą już teraz przedstawiciele rządu twierdzą, że w poczet takiej umowy należałoby wliczyć 15 samolotów, które wcześniej z puli niemieckiej otrzymała Austria.

Nie oznacza to, że sprzedaż za granicę przynajmniej 22 maszyn będzie łatwy. Mimo, że Eurofightery oferowane są przez EADS w Indiach i Szwajcarii, zwycięstwo nie jest pewne. Ponadto rynek na tak zaawansowane technicznie, a przez to również drogie samoloty, jest ograniczony.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.