Dążąc do przyspieszenia rozwoju technologii, które zdekarbonizują branżę lotniczą, inżynierowie Airbusa ukończyli testy w tunelu aerodynamicznym demonstratora skrzydeł o ulepszonych osiągach. Projekt eXtra Performance Wing, uruchomiony we wrześniu 2021, czerpie inspiracje z natury. Jego celem jest poprawa aerodynamiki i osiągów skrzydeł w sposób zapewniający kompatybilność z każdą konfiguracją przyszłych samolotów i ich układem napędowym dla zmniejszenia emisji CO₂.
– Proporcjonalnie pomniejszony demonstrator stanowi połączenie nowych skrzydeł ze zdalnie sterowanym modelem biznesowego odrzutowca. Służy do sprawdzenia zachowania całej konstrukcji w reprezentatywnych warunkach lotu. Częściowo wydrukowany metodą przyrostową (3D) model – wykonany przez zespół aerodynamików Airbusa w Bristolu – to pomniejszona wersja Cessny Citation VII z lekkimi skrzydłami o dużym wydłużeniu – wyjaśnia Oliver Family, szef zespołu eXtra Performance Wing UK.
eXtra Performance Wing zostało początkowo wprowadzone na mniejszą skalę w innym projekcie Airbusa – AlbatrossONE (testy półaeroelastycznych skrzydeł na zawiasach, które – jak stawy u ptaków morskich – odblokowywane są podczas lotu w przypadku podmuchów wiatru lub turbulencji). Nowe skrzydło umożliwia też badanie innych rozwiązań, takich jak czujniki podmuchów wiatru, wyskakujące spojlery i wielofunkcyjne krawędzie spływu, umożliwiające aktywne sterowanie skrzydłami (Samolot inspirowany albatrosem , 2019-06-14).
– Supernowoczesny tunel aerodynamiczny małych prędkości to fantastyczne miejsce do sprawdzenia naszych pomysłów. Możliwości obliczeniowe zgromadzonej tu aparatury pod względem analizy aerodynamicznej są wyjątkowe, a sam tunel ułatwia pomiar osiągów samolotu przed rozpoczęciem prób w locie. Technologie, które przetestowaliśmy w Filton – wiele z nich inspirowanych jest bioniką – zostaną teraz szybko skierowane do testów w locie – dodaje Oliver Family.
Tunel aerodynamiczny małych prędkości Airbusa w Filton, koło Bristolu, odtwarza warunki podczas startu i lądowania. Obiekt jest też używany przez podmioty zewnętrzne testujące samochody projektowane do udziału w zawodach Formuły 1, systemy radarowe dla statków, pojazdy Urban Air Mobility, a także konwencjonalne samoloty.
Projekt eXtra Performance Wing prowadzi Airbus UpNext, spółka będąca własnością Airbusa, stworzona w celu przyspieszenia rozwoju technologii przyszłości poprzez budowanie demonstratorów na dużą skalę, pozwalających oceniać i doskonalić nowe, przełomowe produkty i usługi.