Ministerstwo Obrony FR poinformowało wczoraj, 25 maja 2022, o ataku na hale produkcyjne zakładów silnikowych Motor Sicz w Zaporożu. Zaatakowane zostały także obiekty przedsiębiorstwa Iwczenko-Progriess.
Atak został przeprowadzony z morza i powietrza. Wykorzystano do niego wystrzeliwane z okrętów pociski samosterujące Kalibr i pociski precyzyjne dalekiego zasięgu wystrzeliwane z samolotów. Innych szczegółów nie podano.
Według źródeł ukraińskich, zakłady Motor Sicz zostały zaatakowane 25 maja ok. 5:00. Rosjanie wykorzystali do tego 4 pociski rakietowe, z których jeden miał zostać zestrzelony przez obronę powietrzną. Jego szczątki spadły TRC Awrora. Pozostałe trafiły obiekty Motor Sicz i okoliczne zabudowania.
Lokalne źródła ukraińskie podają, że w ataku zniszczone i uszkodzone zostały 62 domy. Zginęła jedna osoba, a wiele innych odniosło obrażenia.
Do niedawna zakłady Motor Sicz były głównym dostawcą zespołów napędowych – silników i przekładni – do podstawowych typów śmigłowców produkowanych w Rosji, w tym Mi-8 różnych wersji. Po wprowadzeniu przez Ukrainę embarga na ich dostawę przedsiębiorstwa rosyjskie uruchomiły produkcję odpowiedników. Zakłady Motor Sicz zostały zaś zmuszone do poszukiwania innych odbiorców.
Głównym odbiorcą produktów Motor Sicz była w ostatnich latach ChRL (Ukraińskie silniki dla ChRL, 2020-02-29). Jednocześnie chińscy inwestorzy próbowali przejąć kontrolę nad ukraińskimi zakładami (Chińczycy chcą kupić Motor Sicz, 2019-07-17). Zostało to zablokowane przez USA, co postawiło Motor Sicz w krytycznej sytuacji.
Nowym partnerem Motor Sicz stała się Turcja, objęta sankcjami gospodarczymi USA. Tureckie przedsiębiorstwa zamówiły napędy do bezzałogowców i śmigłowców ATAK (Silniki Motor Sicz dla ATAK-II, 2021-07-01). Jedno z zamówień dotyczy 30 silników AI-450T do napędu uderzeniowych bsl Bayraktar Akinci (Kolejne AI-450T do bsl Akinci, 2021-11-06). Miały one zostać dostarczone do końca 2022. Nie wiadomo, jak wojna na Ukrainie i rosyjski atak na Motor Sicz wpłynie na realizację tureckich zamówień.