Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

HMS Dauntless w Portsmouth

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 05 grudnia 2009

3 grudnia, po zawinięciu do macierzystej bazy Royal Navy w Portsmouth, drugi z 6 zamówionych niszczycieli przeciwlotniczych Typu 45, HMS Dauntless, został oficjalnie przekazany ministerstwu obrony.


HMS Dauntless, wchodzi do portu w Portsmouth. Dzień później flaga BAE Systems została wymieniona na banderę brytyjską - okręt został oficjalnie przekazany Royal Navy / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Brytyjskie niszczyciele buduje - kosztem 6,5 mld GBP - konsorcjum BVT Surface Fleet, joint-venture BAE Systems i VT Group. Głównym zadaniem nowych okrętów będzie ochrona lotniskowców typu Qeen Elizabeth (zobacz: Kontrakt na brytyjskie lotniskowce).

Z tego powodu podstawowym uzbrojeniem niszczycieli są systemy przeciwlotnicze, wspierane przez nowoczesne systemy wykrywania celów powietrznych. Te pierwsze zintegrowane są w system PAAMS, tworzony m.in. przez wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych/przeciwrakietowych Aster 15 i Aster 30. Rozpoznanie i śledzenie celów realizowane jest natomiast przez 5 stacji radiolokacyjnych, w tym wielofunkcyjny radar SAMPSON, który może wykryć obiekt o echu odbicia radarowego piłki do krykieta, poruszającej się z prędkością do Ma3.

Możliwości zwalczania celów nawodnych i okrętów podwodnych są ograniczone. Ewentualne doposażenie odłożono - z przyczyn finansowych - na późniejszy termin.

Pierwszym niszczycielem Typu 45 jest HMS Daring. Okręt został zwodowany w lutym 2006, a wstępną gotowość operacyjną osiągnął w lipcu bieżącego roku (zobacz: HMS Daring gotowy do działań).

W jego ślady idzie HMS Dauntless. Został zwodowany w stoczni Govan w Glasgow, należącej do BAE Systems, 23 stycznia 2007. Rozpoczęte później doposażenie i seria intensywnych testów morskich zakończyła się 2 grudnia, wejściem do macierzystego portu w Portsmouth.

Następnego dnia odbyła się uroczystość przekazania jednostki z rąk przedstawicieli BAE Systems, ministerstwu obrony, a w praktyce Royal Navy, reprezentowanej przez zastępcę dowódcy marynarki, wiceadmirała Richarda Ibbotsona.

Wstępna gotowość operacyjna ma zostać osiągnięta latem 2010. Z pozostałych okrętów, 3 zostały już zwodowane, jeden znajduje się jeszcze w stoczni. Zostaną przyjęte do służby w latach 2011-2013.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.