Rząd Malezji roześle wkrótce zapytania dotyczące możliwości dostarczenia 18 wielozadaniowych myśliwców, które mają zastąpić wycofywane MiGi-29N/NUB.
Według ministra obrony Malezji, Zahida Hamidi, zapytania trafią do 5 potencjalnych dostawców, prawdopodobnie z USA (F-16, F/A-18), Francji (Rafale), Szwecji (Gripen) i W. Brytanii (Typhoon). Nie jest jasne, czy w przetargu wezmą udział producenci rosyjscy. W każdym razie Rosoboronexport zapowiedział przedstawienie oferty sprzedaży samolotów Su-30MKM. Zahid Hamidi powiedział, że kluczowym czynnikiem, który będzie brany pod uwagę przy rozstrzygnięciu przetargu, poza parametrami bojowymi, będą koszty eksploatacji, a nie cena zakupu.
Rząd Malezji podjął decyzję wycofania MiGów-29N zakupionych w 1994 za 381 mln USD najpóźniej do 31 grudnia 2010, kiedy to ich główne uzbrojenie, podobnie jak wiele elementów płatowca i silnika, wyczerpią resursy, wymagając kosztownych remontów (Wycofanie malezyjskich MiGów-29). Ma to dać oszczędności szacowane na ok. 75 mln USD rocznie. Kwota ta ma zostać przeznaczona na obsługę pozostałych samolotów wojsk lotniczych - Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).
Wycofane z linii myśliwce mają zostać sprzedane. 10 już połowie 2010, a pozostałe 6 do końca tego roku. Według Zahida Hamidi, jest już dwóch chętnych do odkupienia malezyjskich MiG-29N/NUB. Pomoc w odsprzedaży na najlepszych warunkach może być jednym z warunków nowego przetargu.
Zakup nowych samolotów ma zostać sfinansowany ze środków 10. Narodowego planu rozwoju na lata 2011-2015. Obecnie podstawę wyposażenia malezyjskich wojsk lotniczych stanowi 8 F/A-18D i 12 Su-30MKM (6 kolejnych jest w trakcie dostaw, Opóźnione Su-30MKM) oraz 13 Hawków 208.
Według nieoficjalnych informacji, poważnych kłopotów przysparza integracja awioniki Su-30MKM, stanowiącej kompilację systemów rosyjskich i zachodnich (Thalesa, Saab Avitronics i Rohde Schwarz). Z tego powodu Malezja nie zapłaciła całej kwoty za kontrakt i oczekuje pełnej integracji awioniki przed odebraniem ostatniej partii samolotów. Podpisany w 2003 kontrakt przewidywał dostawy 18 samolotów za 900 mln USD, przy czym ostatnie Su-30MKM miały trafić do TUDM jeszcze w 2008.