Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ChRL testuje samoloty transportowe dla lotniskowca

Ćwiczenia, Marynarka wojenna, Lotnictwo wojskowe, 02 lipca 2022

Według chińskiego serwisu Global Times Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza (ChAL-W) przeprowadziła symulowane szkolenie samolotów transportowych w operowaniu z lotniskowców. Tego typu samoloty będą mogły operować z najnowszych chińskich lotniskowców, na których zostaną zamontowane katapulty elektromagnetyczne.

Morskie samoloty transportowe i wczesnego ostrzegania będą mogły operować z pokładu najnowszego chińskiego lotniskowca Fujian wyposażonego w katapulty elektromagnetyczne / Zdjęcie: Twitter

Ćwiczenie zostało zorganizowane przez Uniwersytet Lotnictwa Morskiego ChAL-W na jednym z lotnisk na północy ChRL. Objęło ono wiele realistycznych sesji szkoleniowych, w czasie których kadeci używali samolotów transportowych Y-7 (będącego rozwinięciem radzieckiego An-24). Operowali z lotniska na lądzie symulując lądowanie na pokładzie lotniskowca. Jest to prawdopodobnie pierwszy ujawniony w ChRL publicznie przykład szkolenia na lądzie operacji samolotów transportowych z pokładu lotniczego.

Analitycy wojskowi oceniają, że jest to przedsięwzięcie świadczące o rozwijaniu przez ChAL-W nowych zdolności lotnictwa pokładowego. Z pokładów przyszłych okrętów lotniczych mają operować nie tylko turbośmigłowe samoloty transportowe, lecz także maszyny specjalistyczne, takie jak samoloty wczesnego ostrzegania, wzorowane na amerykańskich E-2 Hawkeye. Chińczycy w ostatnim czasie opracowali taki samolot, czyli KJ-600. Zdaniem eksportów przebudowanie go na maszynę transportową nie powinno być skomplikowane.

Samoloty transportowe i wczesnego ostrzegania mają istotne przewagi nad ich śmigłowcowymi odpowiednikami. Należą do nich większy zasięg, prędkość i udźwig. Dlatego ważne jest dla Chińczyków opracowanie takich maszyn dla własnej marynarki. Nie mogą one jednak operować z obu eksploatowanych przez ChAL-W lotniskowców Lianoning (16) i Shandong (17), ponieważ nie mają one katapult a jedynie skocznie. Ogranicza to maksymalną masę startową działających z ich pokładów samolotów. Jednakże najnowszy lotniskowiec – zwodowany 17 czerwca 2022 w Szanghaju Fujian (18) – będzie wyposażony w katapulty elektromagnetyczne, co znacznie poszerzy możliwości chińskiego lotnictwa morskiego (CV-18 Fujian wypłynął z doku, 2022-06-17, Flota Chin największa na świecie, 2021-11-07).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.