Stocznia AO Admirałtiejskije Wierfi w Sankt Petersburgu rozpoczęła ostatni etap prób fabrycznych na morzu drugiego konwencjonalnego okrętu podwodnego proj. 677 Łada – Kronsztadt (B-586). Odbywają się one na wodach Zatoki Fińskiej. Po ich zakończeniu okręt będzie mógł zostać skierowany na testy państwowe.
Specjaliści stoczniowi w ramach rozpoczętych prób sprawdzą napęd elektryczny okrętu, działanie kompleksu hydroakustycznego, środków technicznych i urządzeń okrętowych w czasie zanurzenia. Przetestowane zostaną także systemy uzbrojenia torpedowego i rakietowego, manewrowość w zanurzeniu i działanie sterów po rozwinięciu maksymalnej prędkości. Po ostatnich próbach okręt powróci do stoczni, gdzie przejdzie naprawy i przegotowania do testów państwowych.
Okręty podwodne proj. 677 są najnowszym projektem rosyjskich konwencjonalnych okrętów podwodnych. Wszystkie z 6 dotychczas zamówionych jednostek mają trafić do Floty Północnej. Obecnie w służbie jest tylko jeden – Sankt-Pietierburg (B-585). Mimo, że są to najnowsze rosyjskie diesel-elektryczne OP w pierwotnej konfiguracji zostały opracowane jeszcze w latach 1990., jednak ich program odnotował wieloletnie opóźnienia. Testowany B-586 był budowany od 2005, jednak zwodowano go dopiero 13 lat później – we wrześniu 2018. Od grudnia 2021 przechodzi próby fabryczne (Stępki pod 2 OP proj. 677, 2022-06-12, Cięcie blach pod 2 Łady, 2022-02-16).