Przedstawiciele Uralwagonzawod poinformowali RIA Novosti o planowanym terminie zakończenia prób państwowych prototypu 152-mm kołowej armatohaubicy 2S43 Malwa do końca br. Wcześniej system przeszedł próby zakładowe potwierdzając przyjęte założenia taktyczno-techniczne.
Malwa została opracowana przez biuro projektowe CNII Buriewiestnik. Działo 2A64 zapożyczone z gąsienicowej armatohaubicy 2S19 Msta-S zamontowano na podwoziu ciężarówki 8x8x BAZ-6010-027 z Briańskich Zakładów Samochodowych. Malwa waży 32 t i jest napędzana przez silnik wysokoprężny JaMZ-8424.10 o mocy 470 KM. Donośność armatohaubicy to 24,5 km z użyciem amunicji konwencjonalnej, a zapas przewożonej amunicji to 30 sztuk. Deklarowana szybkostrzelność wynosi 8 strz./min, co może być osiągalne z automatyzacją procesu ładowania.
Armatohaubicę po raz pierwszy zaprezentowano publicznie w lipcu 2020. Według Uralwagonzawod wraz z testami państwowymi rozpoczęła się produkcja partii pilotażowej tych armatohaubic. Co interesujące, wczoraj, 16 sierpnia 2022, w mediach społecznościowych pojawiło się nagranie sugerujące, że dwie prototypowe Malwy były widziane na Krymie. Wiele wskazuje jednak na to, że zostały one pomylone z wozami transportowo-załadowczymi systemu przeciwlotniczego S-400 (Rosyjska haubica kal. 152 mm Malwa, 2019-10-19).