Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Vertiport w Fiumicino otwarty

Infrastruktura, Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Transport lotniczy, 11 października 2022

Przedstawiciele Aeroporti di Roma (ADR), Atlantia, UrbanV i Volocopter obserwowali pierwsze załogowe loty testowe pionowzlotu Volocopter 2X z napędem elektrycznym, przeprowadzone 6 października 2022 we włoskiej przestrzeni powietrznej, na międzynarodowym lotnisku Rzym-Fiumicino im. Leonardo da Vinci. Jednocześnie partnerzy zainicjowali działalność pierwszego w pełni funkcjonalnego vertiportu (portu lotniczego dla elektrycznych pionowzlotów) we Włoszech.

Volocopter 2X wykonuje podejście do lądowania w vertiporcie Rzym-Fiumicino po pierwszym locie załogowym na terenie tego lotniska, wykonanym 6 października br. W oddali widać zgromadzonych obserwatorów / Zdjęcie: Volocopter

Jest to kluczowy krok milowy na drodze planowanego wdrożenia zaawansowanych usług mobilności lotniczej, które umożliwią transport osób z użyciem elektrycznych pionowzlotów z lotniska Fiumicino i stolicą Włoch do 2024.

Podczas próby pilot Volocoptera 2X leciał z prędkością 40 km/h przez 5 minut na wysokości 40 m, wykonując ósemki na oczach zgromadzonych obserwatorów. Do przeprowadzenia lotu konieczne było uzyskanie wszelkich zezwoleń od miejscowych władz, czyli Ente Nazionale per l'Aviazione Civile (ENAC, Narodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego) i Ente Nazionale Assistenza al Volo (ENAV, Narodowej Agencji Kontroli Ruchu Lotniczego),

Vertiport został opracowany zgodnie z opublikowanymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) Prototypowymi specyfikacjami technicznymi projektowania vertiportów VFR przeznaczonych do operowania załogowych statków powietrznych pionowego startu i lądowania certyfikowanych w kategorii ulepszonej i zatwierdzonymi przez ENAC.

Obiekt jest przeznaczony do przeprowadzania różnego rodzaju prób operacji lotniczych, jak i naziemnych (obsługa bieżąca, zapokładowania, ładowania akumulatora, itp.) i jest wyposażony w instalację elektryczną umożliwiającą testowanie różnych technologii ładowania napędu elektrycznych pionowzowlotów (wymiana akumulatorów, szybkie ładowanie, itp.). Infrastruktura, zajmująca powierzchnię około 5500 m2, została zbudowana tak, aby zapewnić kompatybilność z pionowzlotami z napędem elektrycznym, które będą certyfikowane w nadchodzących latach i składa się ze: strefy końcowego podejścia i startu (FATO) dla operacji lądowania i startu, strefy parkingowej, zadaszonego hangaru o wymiarach 20 x 20 x 6 metrów i różnych pomieszczeń, w tym biur, magazynów i miejsca do ładowania akumulatorów.

Po locie odbyła się prezentacja przedsiębiorstwa UrbanV, założonego przez Aeroporti di Roma wraz z Aéroports de la Côte d'Azur, Aeroporto di Venezia i Aeroporto Guglielmo Marconi di Bologna, którego celem jest projektowanie i budowa vertiportów na całym świecie. Jednym z podstawowych elementów, mających ułatwić dostęp do takich usług ma być platforma cyfrowa VoloIQ, umożliwiająca cyfrowy dostęp do wszystkich procesów roboczych, od operacji lotniczych po rezerwacje. VoloIQ ma wspierać i usprawniać skalowanie operacji bezzałogowców i elektrycznych pionowzlotów w miastach na całym świecie, uzupełniając infrastrukturę fizyczną (vertiporty) i cały ekosystem w wymiarze cyfrowym (Nowe inwestycje w Volocopter, 2022-03-05).

Ostatnie badania przeprowadzone przez EASA i McKinsey Center for Future Mobility wykazały, że szacowana wielkość rynku miejskich pionowzlotów z napędem elektrycznym w Europie – w tym badania i rozwój, produkcja pionowzlotów, eksploatacja i budowa infrastruktury – wyniesie około 4,2 mld euro do 2030, z możliwością utworzenia lub utrzymania do tego czasu ok. 90 tys. miejsc pracy (z wyłączeniem miejsc pracy w przemyśle, VoloConnect oblatany, 2022-06-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.