Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikat Jaka-130

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 29 grudnia 2009

Szkolno-bojowy Jak-130 otrzymał certyfikat, po ukończeniu cyklu prób państwowych. Poinformował o tym kilka dni temu dowódca rosyjskich wojsk lotniczych, gen. Aleksander Zelin.

Jak-130 w czasie pokazów na MAKS 2009. Samolot jest pierwszym, wykonanym w Rosji statkiem powietrznym, wyposażonym w całkowicie szklany kokpit. W odróżnieniu od innych, współczesnych konstrukcji (siostrzanego, włoskiego M-346 i koreańskiego T-50) nie ma jednak możliwości latania z prędkościami naddźwiękowymi / Zdjęcie: mastermindprime

Zakończenie prób pozwala - teoretycznie - na rozpoczęcie operacyjnego wykorzystywania nowych samolotów WWS, czyli rosyjskich wojsk lotniczych. W istocie jednak pierwsze, seryjne maszyny zostały już przekazane odbiorcy (zobacz: Oblot eksportowego Jaka-130).

Obecnie producent, OKB im. A.S. Jakowlewa, realizuje zamówienia pierwszej, informacyjnej partii 12 egz. dla WWS i 16 egz. dla Algierii. Rosyjskie wojska lotnicze złożyły zamówienie na 62 maszyny, a docelowa liczba - według różnych źródeł - ma zamknąć się w przedziale 100-150 samolotów i pozwolić na wycofanie przestarzałych, czechosłowackich L-29 i L-39.

Testy państwowe Jaka-130 podzielono na dwa etapy. Już w kwietniu zakończyły się próby samolotu, wyposażonego w standardowy pakiet uzbrojenia. 22 grudnia bieżącego roku ogłoszono o finale prób z uzbrojeniem docelowym. Nie ujawniono jednak, co wchodzi w skład zestawu. Wiadomo jedynie, że Jak-130 może przenosić na 9 podwieszeniach do 3 t bomb i pocisków rakietowych, wykorzystywanych jako standardowe dla samolotów bojowych WWS.

Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.