Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Austriackie silniki w Mohadżerach-6

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Bezzałogowce, 27 października 2022

Serwis The War Zone poinformował, że w irańskim bsl Mohadżer-6 używanym przez rosyjskie siły zbrojne na Ukrainie odkryto silnik 912iS zaprojektowany przez austriackie przedsiębiorstwo Rotax. Ukraińskie służby wywiadowcze zaprezentowały bezzałogowiec częściowo rozłożony z odkrytymi niektórymi komponentami podczas transmisji w CNN.

Rotax wszczęło postępowanie dotyczące zastosowania swoich silników w irańskich bezzałogowcach / Zdjęcie: Fars News Agency

Wyprodukowany w Iranie bsl, który na początku tego miesiąca spadł do Morza Czarnego został wyłowiony i poddany analizie. Natychmiast po ujawnieniu tej informacji przedsiębiorstwo Rotax miało wszcząć dochodzenie w sprawie zastosowania jednostek napędowych dla irańskich bezzałogowców. Dostawa takiego sprzętu do Iranu może być przykładem łamania sankcji Unii Europejskiej zakazujących eksportu tzw. materiałów podwójnego zastosowania, tzn. takich, które mają zarówno przeznaczenie cywilne, jak i wojskowe. Wymaga to jednak dalszego zbadania.

Zostaliśmy poinformowani o rzekomym zastosowaniu silników Rotax lub silników, które nielegalnie skopiowano, w irańskich bsl Mohadżer-6 na obszarach konfliktu w Ukrainie. Traktujemy tę sytuację bardzo poważnie. BRP nie zezwoliła i nie udzieliła żadnych zezwoleń swoim dystrybutorom na dostarczanie silników do wojskowych bsl produkowanych w Iranie lub Rosji. Jednak w minionych latach inne rosyjskie bezzałogowce były wyposażone w silniki Rotax – czytamy w komunikacie prasowym.

Rotax to austriacka spółka zależna należąca do kanadyjskiej Bombardier Recreational Products (BRP), znanej z projektowania silników napędzających skutery śnieżne, łodzie motorowe, motocykle, samoloty oraz znaczną liczbę bsl różnych typów. Prawdopodobnie najbardziej znane są silniki lotnicze Rotax, które napędzają bezzałogowce rodziny MQ-1 i izraelskie Heron.

Silniki tego producenta są bardzo rozpowszechnione, a Mohadżery-6 to nie jedyne irańskie bsl, które są nimi napędzane. Przypuszcza się, że w Ababilu-5 i Szahedzie-129 zainstalowano silnik Rotax 914 o mocy 115 KM. Ten drugi wszedł do produkcji seryjnej w 2013. Natomiast w październiku 2020 BRP poinformowało, że nie wiedziało o zastosowaniu silników produkowanych przez austriackiego Rotaxa w tureckich bbsl Bayraktar TB2. Wówczas kanadyjskie przedsiębiorstwo zdecydowało o zawieszeniu eksportu do krajów, które wykorzystują jego produkty w niejasny sposób.

Co więcej, według portaluMilitarnyj, przechwycony bsl rozebrano na części i okazało się, że jest wyposażony nie tylko w silniki austriackiej proweniencji, ale także w nieokreślone japońskie, chińskie i amerykańskie kamery, a także w zagraniczny dalmierz laserowy. Ukraińcy sugerują również, że tego konkretnego Mohadżera-6 wyprodukowano w lutym br. roku, co oznacza, że jego ostatni lot nad Morzem Czarnym mógł być jednym z pierwszych (Ukraińcy zaprezentowali przechwycony Mohadżer-6, 2022-10-04, Ćwiczenia irańskich bsl, 2022-08-27).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.