Rostiech zrealizował próby w locie śmigłowca wielozadaniowego Mi-171A2 na Elbrusie. To najwyższy szczyt Kaukazu, o wysokości 5642 m n.p.m.
Podczas lotów w górach specjaliści zbierali i analizowali informacje o działaniu głównych zespołów i podzespołów (m.in. silników, pomocniczego zespołu napędowego i instalacji tlenowej) wiropłata, którego masa startowa wynosiła 13 000 kg. Ponadto w ramach prób oceniono sterowność, manewrowość i prędkość wznoszenia śmigłowca podczas operowania z lądowisk położonych na różnych wysokościach.
– Osiągi Mi-171A2 zapewniają niezawodność i efektywność jego działania w obszarach wysokogórskich. Według aktualnego certyfikatu śmigłowiec może startować i lądować na wysokości do 3500 m n.p.m. Próby dowiodły, że wysokość tę można znacznie zwiększyć, dzięki czemu Mi-171A2 mógłby być używany do transportu pasażerów i ładunków w górach, na wysokości do 5000 m n.p.m. Zniesienie niektórych ograniczeń operacyjnych wiropłata to bardzo pilne zadanie wychodzące naprzeciw potrzebom naszych klientów. Obecnie holding Wiertalioty Rossii rozpoczął prace nad Uzupełniającym Certyfikatem Typu umożliwiającym start i lądowanie Mi-171A2 na wysokości do 5000 m n.p.m. – powiedział Oleg Gulajew, pierwszy zastępca dyrektora generalnego holdingu Wiertalioty Rossii.
W ramach prób certyfikacyjnych na wysokości do 5000 m n.p.m. specjaliści z Narodowego Centrum Śmigłowcowego im. M.L. Mila i N.I. Kamowa opracował różne manewry, w tym imitujące sytuacje awaryjne – zaniechane lądowanie, gdy jeden z silników ulegnie awarii i śmigłowiec jest zmuszony kontynuować lot, odchodząc na drugi krąg, a także startu przerwanego, gdy jeden z silników nagle straci moc podczas startu i śmigłowiec nadal wznosi się z jednym silnikiem niepracującym. Dodatkowo testowano możliwość lądowania z niepracującymi silnikami, w trybie autorotacji. Zespół napędowy Mi-171A2 stanowią 2 silniki WK-2500PS-03 z cyfrowym układem sterowania BARK.
– Wykonywaliśmy starty i lądowania z maksymalną masą startową, śmigłowiec miał duży iloraz mocy do masy oraz dobrą stateczność i sterowność w rozrzedzonym powietrzu, co zapewniło bezpieczeństwo lotu, pozwalając znieść niektóre ograniczenia operacyjne. Mi-171A2 to prawdziwy śmigłowiec górski – skomentował kierujący próbami Aleksandr Klimow, Bohater Rosji, honorowy pilot doświadczalny FR (Mi-171A2 dla policji Bangladeszu , 2021-11-22, Większa pojemność Mi-171A2, 2021-06-10).