Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dornier 228 z napędem wodorowym

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 21 stycznia 2023

Amerykańsko-brytyjski start-up ZeroAvia oblatał samolot testowy Dornier 228 z silnikiem wodorowo-elektrycznym. Samolot wystartował z ośrodka badawczo-rozwojowego przedsiębiorstwa na lotnisku Cotswold w Gloucestershire w Wielkiej Brytanii. Pierwszy lot trwał 10 minut. 19-miejscowy Dornier stał się największym na świecie latającym samolotem wyposażonym w pełnowymiarowy wodorowy układ napędowy.

Zmodyfikowany przez ZeroAvia samolot testowy Dornier 228 z silnikiem wodorowo-elektrycznym w pierwszym locie / Zdjęcie: ZeroAvia

Silnik wodorowo-elektryczny został zainstalowany na lewym skrzydle samolotu. Na prawym pozostawiono standardowy silnik Honeywell TPE-331. W tej konfiguracji samolot wykonał kołowanie, start, pełne okrążenie nad lotniskiem i lądowanie.

Udany oblot jest częścią projektu HyFlyer II, dużego programu badawczo-rozwojowego wspieranego przez fundusz ATI rządu Wielkiej Brytanii. Jego celem jest opracowanie układu napędowego o mocy 600 kW, który będzie instalowany w 9-19-miejscowych bezemisyjnych samolotach różnych producentów. ZeroAvia chce uzyskać certyfikat dla swego napędu w 2023.

Opracowanie silnika wodorowo-elektrycznego ZA-600 i modernizacja Dorniera 228 są realizowane we współpracy z EMEC i Aeristech. Program ZeroAvia (Rozbił się samolot testowy ZeroAvia, 2021-05-02) dotyczy układów napędowych o mocy do 2-5 MW. Wykorzystujące skalowalną technologię czyste silniki mają napędzać samoloty przewożące do 90 pasażerów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.