Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy etap prób AirMule

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 18 stycznia 2010

Zakończył się pierwszy etap prób izraelskiego pojazdu bezzałogowego pionowego startu i lądowania z napędem wentylatorowym AirMule.

Pierwszy etap prób pojazdu obejmował autonomiczne zawisy kontrolowane przez system fly-by-wire autostabilizacji względem trzech osi. Producent AirMule - Urban Aeronautics rozwinął własny czterokanałowy system bezwładnościowy, wspomagany przez system nawigacji satelitarnej (GPS). Wysokość od powierzchni ziemi jest mierzona przez dwa wysokościomierze laserowe. Dane o stanie lotu przekazywane są do stanowiska naziemnego przez 460 kanałów telemetrii. Dzięki nim operatorzy mogą monitorować m.in. pracę napędu opartego na silniku turbinowym Turbomeca Arriel 1 o mocy 730 KM i podsystemów pokładowych.

Zespół napędowy obejmuje trzy skrzynki przekładniowe napędzające wentylatory nośne i dwa wentylatory sterowe z hydraulicznym mechanizmem sterującym. Ze stanowiska naziemnego można nim sterować z wykorzystaniem trzech kanałów łączności. System pozwala na uzyskiwanie przyspieszenia do 2 rad/s2.

Pierwsze próby potwierdziły prawidłowe działanie systemu. AirMule stabilnie pozostawał w zawisie ok. 0,5 m nad powierzchnią, wykorzystując efekt wpływu ziemi. System radził sobie nawet z dość silnymi podmuchami wiatru. Dotychczasowe badania potwierdziły możliwość funkcjonowania pojazdu nawet przy wietrze sięgającym 100 km/h.

AirMule wykonał ok. 30 lotów o czasie do jednej minuty. Dla zabezpieczenia pojazdu przed uszkodzeniami stosowano linki, łączące go z powierzchnią. Teraz prototyp AirMule jest przygotowywany do kolejnych prób, już w lotach zupełnie swobodnych na różnych wysokościach w różnych konfiguracjach.

AirMule ma przewozić ładunki o masie do 230 kg. Mogą to być na przykład żołnierze ranni na polu walki, szczególnie w terenie zurbanizowanym, gdzie użycie załogowych śmigłowców może być bardzo niebezpieczne lub wręcz niemożliwe (Bezzałogowiec do ewakuacji medycznej). Napęd wentylatorowy zabezpiecza w dużym stopniu przed uszkodzeniami w wyniku uderzenia o obiekty znajdujące się na ziemi (budynki, maszty itp.). Pojazd ma poruszać się z prędkością maksymalna bliską 200 km/h. Długotrwałość lotu ma wynosić do 4 godzin.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.