Należące do Tata Group linie Air India, narodowy przewoźnik tego kraju, poinformował wczoraj, 14 lutego 2023, o złożeniu wiążącego zamówienia na 470 dużych samolotów komunikacyjnych, a także silników, które posłużą do ich napędu.
Linie zobowiązały się do zakupu 140 wąskokadłubowych A320neo i 70 A321neo, a także 34 szerokokadłubowych A350-1000 i 6 A350-900. Dla tego ostatniego będzie to debiut na rynku indyjskim. Dostawy samolotów Airbusa mają zacząć się wraz z przekazaniem pierwszego A350-900 pod koniec 2023 (Air India zamówią A350, 2022-06-18).
Air India postanowiły także nabyć 190 Boeingów 737 MAX, 20 Boeingów 787 Dreamliner i 10 Boeingów 777X. Umowa zawiera także opcję na 50 737 MAX i 20 787-9. Indyjskie linie podpisały również umowę z Boeing Global Services dotyczącą usług wsparcia eksploatacji w/w samolotów, obejmujących rozwiązania cyfrowe, dostawy części zamiennych i podwozi, szkolenia pilotów i obsługi technicznej, modyfikacje samolotów i inne.
Oprócz tego Air India podpisały z General ELectric wiążące zamówienie na 40 silników GEnx-1B dla Dreamlinerów i 20 silników GE9X dla Boeingów 777X, a także wieloletnią umowę TrueChoice dotyczącą obsługi tych silników.
Natomiast przedsiębiorstwo CFM, będące spółką GE i Safran Aircraft Engines, zawarło z Air India umowę zakupu ponad 800 silników LEAP-1A i LEAP-1B, które odpowiednio będą napędzać Airbusy A320/A321neo i Boeingi 737 MAX.
W ciągu następnej dekady Indie będą miały największą populację na świecie, ich gospodarka będzie rozwijać się najszybciej spośród krajów G20, a rosnąca klasa średnia będzie wydawać więcej na podróże lotnicze. W rezultacie ruch pasażerski w Indiach będzie szybko rósł, w tym na trasach transkontynentalnych do USA, Europy i w regionie Azji i Pacyfiku (Tata kupił Air India, 2021-10-09).