Kawasaki Motors zostało inwestorem strategicznym we francuskim start-upie VoltAero, wspierając rozwój, produkcję i certyfikację rodziny elektryczno-hybrydowych samolotów Cassio. Japoński koncern dołączył do rundy finansowania serii B. To trzecia faza finansowania VoltAero. Nie ujawniono wartości inwestycji.
Środki zebrane w ramach rundy B mają posłużyć do sfinansowania uprzemysłowienia Cassio 330, pierwszego z nowej rodziny samolotów (Airways Aviation z VoltAero, 2021-07-01). Obecnie przedsięwzięcie opiera się na wcześniejszej inwestycji włoskiej grupy TESI z listopada 2022 o wartości 32 mln EUR. Kawasaki Motors ma wesprzeć projekt doświadczeniem w zakresie budowy układów napędowych.
Cassio będzie wykorzystywał silniki elektryczne Safran EngineUs w układzie napędowym zamontowanym w tylnej części kadłuba. W czasie kołowania, startu i lądowania napęd samolotu ma być całkowicie elektryczny. Funkcja hybrydowa ma służyć do zwiększenia zasięgu. Silnik spalinowy ma ładować akumulatory podczas lotu i służy jako rezerwa na wypadek problemów z napędem elektrycznym. Samoloty mają być certyfikowane zgodnie z przepisami CS23 EASA dla jednosilnikowych statków powietrznych lotnictwa ogólnego.
VoltAero projektuje trzy wersje samolotu, z których każda ma wysoki stopień modułowości i podobieństwa. Oferuje je regionalnym operatorom komercyjnym, przedsiębiorstwom czarterowym i do lotów prywatnych, między innymi w ramach współdzielenia (Cassio 330 do podziału, 2021-07-26, VoltAero sprzedaje udziały w Cassio 330, 2022-05-21). Samoloty rodziny Cassio mają mieć zasięg do 1300 km i prędkość przelotową 370 km/h. Całkowicie elektryczny zasięg ma być mniejszy niż 150 km.
Pierwszy, 5-miejscowy Cassio 330 będzie napędzany 330-kW układem hybrydowym. 6-miejscowy Cassio 480 ma mieć napęd hybrydowy o mocy 480 kW, a 12-miejscowy Cassio 600 ma mieć moc użyteczną 600 kW. Samoloty mają być produkowane w specjalnie wybudowanym obiekcie na lotnisku Rochefort Charente-Maritime we francuskim regionie Nouvelle-Aquitaine.