Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AS21 Redback wygrał w Australii

Strategia i polityka, Wojska lądowe, 27 lipca 2023

Australijskie ministerstwo obrony potwierdziło wybór AS21 Redback jako nowego bwp australijskich wojsk lądowych w ramach programu Land 400 Phase 3. Komitet bezpieczeństwa narodowego Rady Ministrów podjął decyzję 25 lipca, a dnia następnego skontaktowano się z rządami Republiki Korei i RFN oraz oferentami.

Pierwotnie Australijczycy zamierzali pozyskać 450 pojazdów opancerzonych, w tym bwp. Na podstawie Strategicznego Przeglądu Obronnego skalę zamówienia zredukowano do jedynie 136 / Zdjęcie: Hanwha Defense

Według oficjalnych źródeł łączna wartość programu ma się zawierać się w przedziale 5–7 mld AUD (13,5-19 mld PLN). Stanowi to potwierdzenie ostatnich doniesień Australian Financial Review, który informował o zwycięstwie południowokoreańskiej spółki Hanwha Defense. Oznacza to, że umowa będzie podpisana w najbliższym okresie.

Na mocy tego kontraktu na Antypody trafi 129 wozów oraz dodatkowo 17 wozów wsparcia (Manoeuvre Support Vehicle). Liczba ta wygląda bardzo skromnie, gdyż pierwotnie australijskie wojska lądowe miały otrzymać 450 wozów. W tej liczbie znalazłoby się 312 bwp, 26 wozów dowodzenia, 16 wozów rozpoznania artyleryjskiego, 11 wozów rozpoznania technicznego, 14 wozów ewakuacji medycznej, 14 wozów zabezpieczenia technicznego, 18 wozów remontowych i 39 wozów zabezpieczenia inżynieryjnego.

Strategiczny Przegląd Obronny zadecydował inaczej i Australijczycy wydawać pieniądze będą zupełnie na inne zagadnienia i rodzaje sił zbrojnych, a największą determinantą jest zagrożenie ze strony ChRL.

Wybór koreańskiej oferty łagodzi również skutki niedawnej decyzji rządu o zmniejszeniu liczby armatohaubic samobieżnych AS9 Huntsman, które Australia kupi od Hanwha Defense. Transakcja ta ma być bodźcem dla gospodarki w rejonie miasta portowego Geelong (powstanie 600 miejsc pracy), gdzie Hanwha buduje nową fabrykę. Tam będzie odbywał się montaż pojazdów opancerzonych, nie wiadomo jednak w jakiej skali.

Decyzja o wyborze Redbacka wisiała w powietrzu już od marca 2023, gdy pojawiły się pogłoski o kłopotach niemieckiego rywala – KF41 Lynx – które były w szczególności związane silnikiem wysokoprężnym Liebherr o mocy 1140 KM. Jednostka napędowa miała wytwarzać nadmierny hałas i wibracje wewnątrz wozu. Pewne problemy trapiły też Redbacka, co nieoficjalnie wiadomo z pokazu w Polsce.

Niemniej jednak wybór produktu z Azji dla Rheinmetalla – odpowiadającego za konstrukcję kto Boxer w zakładach niedaleko Brisbane – jest ciosem. Do niedawna przedsiębiorstwo z Düsseldorfu było postrzegane jako mające lepszą ofertę dla lokalnego przemysłu, w tym perspektywę eksportu produkowanych pojazdów, w tym do Niemiec. Warto pamiętać, że Rheinmetall ma ważną umowę o wartości 1 mld USD na sprzedaż Boxerów produkowanych w Queensland dla Bundeswehry. Jeszcze nie wiadomo jak decyzja sprzed dwóch dni wpłynie na ten kontrakt (Australijskie cięcia wozów bojowych, 2023-04-24).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.