Dziennik The Australian poinformował, że australijskie wojska lądowe skłaniają się do wyboru koreańskiego bwp AS21 Redback jako przyszłego wozu tej klasy w ramach programu Land 400 Phase 3. Wysunięcie się Redbacka na prowadzenie jest spowodowane problemami drugiego uczestnika – KF41 Lynx, oferowanego przez niemieckiego Rheinmetalla.
Takie wnioski wyciągnęli wojskowi na podstawie wyników szeroko zakrojonych testów, ale wytyczne muszą jeszcze zostać zaaprobowane przez komitet bezpieczeństwa narodowego. Na tej podstawie trafią do najbliższego przeglądu strategicznego w dziedzinie obronności.
W warunkach środowiskowych Australii ujawniły się problemy wozu, w szczególności związane silnikiem wysokoprężnym firmy Liebherr o mocy 1140 KM. Jednostka napędowa ma wytwarzać nadmierny hałas i wibracje wewnątrz wozu. Są to informacje nieoficjalne, do których należy podchodzić z ostrożnością. Nie wiadomo ponadto – tak jak to było w przypadku bwp Ajax – czy przekłada to się na zdrowie i zdolność dalszej służby załóg.
Ponadto w KF41 Lynx ma doznawać większej liczby uszkodzeń mechanicznych. Nie wiadomo czy Rheinmetall znajdzie szybkie rozwiązanie tych problemów. Informacja The Australian nie pozwala jednak w pełni ocenić tematu awarii niemieckiego pojazdu. Więcej szczegółów ma pojawić się już w kwietniu.
W ramach Land 400 Phase 3 Canberra zakładała zakup maksymalnie 450 bwp i 17 pojazdów wsparcia. Prawdopodobnie wolumen zamówienia będzie znacznie niższy i w przypadku bwp wyniesie nie więcej niż 290 wozów. Celem jest zastąpienie leciwych transporterów opancerzonych M113. Uwolnione w ten sposób środki przekierowane zostaną głównie na marynarkę wojenną i lotnictwo (Opóźnienie zakupu bwp przez Australię, 2022-11-28).