Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kockums zaprojektuje A26

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 26 lutego 2010

Szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV i Kockums AB podpisały wczoraj umowę o rozpoczęciu prac projektowych nowego okrętu podwodnego, następcy Gotlandów.

</span>Artystyczna wizja nowej jednostki / Rysunek: Kockums

Szwedzi wykorzystują obecnie 5 okrętów podwodnych. 3 klasy Gotland (A19): Gotland, Uppland i Holland, które weszły do służby w drugiej połowie lat 90. i dwa okręty klasy Västergötland/Södermanland (A17): Södermanland i östergötland, które są o 16-18 lat starsze, jednak kilka lat temu przeszły gruntowną modernizację, łącznie z zamontowaniem siłowni, niezależnych od powietrza atmosferycznego.

Na przełomie wieków Szwecja, Norwegia i Dania zdecydowały o wspólnym finansowaniu programu budowy 10 okrętów podwodnych nowej generacji, nazwanych Viking. Miały być to jednostki przeznaczone do działań na wodach szelfowych, o wyporność 1100-1700 t, długości 52-60 m i załodze 22-28 osób. W 2004 z programu wycofała się jednak Kopenhaga i projekt zarzucono.

W 2008 rząd Szwecji zdecydował jednak o samodzielnym kontynuowaniu programu (zobacz: Szwedzi zbudują OP nowej generacji). Otworzyło to drogę do bezpośrednich negocjacji z Kockums, należącą obecnie do niemieckiej grupy ThyssenKrupp Marine Systems. 2 lata temu zakładano, że umowa w sprawie rozpoczęcia prac projektowych zostanie zawarta w ciągu kilku miesięcy. Porozumienie osiągnięto jednak dopiero wczoraj.

W tym czasie zdefiniowano jednak bardziej precyzyjne dane nowych jednostek, występujących pod roboczym oznaczeniem A26. Mają one mieć wyporność 1400 t i załogę, składającą się 17-31 oficerów i marynarzy. Mimo ogólnych charakterystyk, zbliżonych do Gotlandów, nowe jednostki mają czerpać z rozwiązań, przygotowanych dla Vikingów, w tym ich modułowej budowy, umożliwiającej przygotowanie okrętu do konkretnych zadań, w tym wsparcia działań grup specjalnych (stąd m.in. tak duża rozpiętość liczebności załogi).

Główną zasadą, jaka ma przyświecać konstruktorom, będzie przy tym zwiększenie zdolności rozpoznawczych i przekazywania informacji, przy poprawie charakterystyk stealth. Znamienne, że te ostatnie są i tak bardzo zaawansowane w przypadku jednostek typu Gotland. Jedna z nich, biorąca przez 2 lata udział w ćwiczeniach z US Navy w roli agresora, była praktycznie niewykrywalna dla Amerykanów (zobacz: Gotland zatopił amerykańską flotę Pacyfiku). Mimo tego Szwedzi uznają, że już w latach 2015-2017 okręty te staną się przestarzałe...

Inżynierowie Kockums będą jednak musieli jednak sprostać także innemu wyzwaniu. A26 mają kosztować nie więcej niż starsze okręty, a więc ok. 1,5 mld SEK (210 mln USD). Stocznia może jednak liczyć na zamówienia eksportowe. Wstępne zainteresowanie A26 wyraziła Norwegia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.