W stoczni thyssenkrupp Marine Systems w Kilonii rozpoczęła się budowa pierwszego konwencjonalnego okrętu podwodnego projektu 212CD z napędem niezależnym od powietrza. Program ich budowy jest efektem współpracy Niemiec i Norwegii, które wspólnie w 2021 zamówiły 6 jednostek za 5,5 mld EUR, co było największym zamówieniem w historii tkMS.
Oficjalna ceremonia rozpoczęcia budowy odbyła się w obecności ministra obrony Niemiec Borisa Pistoriusa i ministra obrony Norwegii Bjørna Arilda Grama. Przedsięwzięcie zrealizowano w nowo otwartej hali montażu końcowego, która ma stanowić w tkMS nowy standard w budowie okrętów podwodnych. Modernizacja infrastruktury stoczniowej w Kilonii została zapoczątkowana w 2019 i kosztowała ok. 250 mln EUR.
Jak podkreśla w komunikacie niemiecka grupa stoczniowa, po raz pierwszy w historii dwa państwa na północy Europy będą używać identycznych okrętów podwodnych. Przełoży się to na wysoką interoperacyjność i możliwość dzielenia zasobami. Z zamówionych okrętów 4 odbierze norweska marynarka wojenna (Sjøforsvaret), a 2 niemiecka marynarka wojenna (Deutsche Marine). Pierwszy okręt norweski ma zostać dostarczony w 2029 a ostatni w 2033. Niemcy zamierzają odbierać okręty w 2032 i 2034 (Nowe maszty i optoelektronika dla OP typu Ula, 2023-06-27).