Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikat CAAC dla EH216-S

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Bezzałogowce, Lotnictwo cywilne, 14 października 2023

Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego (CAAC) wydała wczoraj, 13 października 2023, certyfikat typu dla 2-miejscowego autonomicznego samolotu eVTOL EHang EH216-S. Będzie mógł on operować bez pilota na pokładzie. To pierwszy taki certyfikat na świecie. Póki co loty komercyjne EH216-S będą możliwe tylko w Chinach.

Uroczystość wręczenie EHang certyfikatu typu dla 2-miejscowego autonomicznego samolotu eVTOL EH216-S / Zdjęcie: EHang

Według EHang podstawowy proces testów certyfikacyjnych zakończył się w styczniu 2021 (Testy certyfikacyjne EH216 zakończone, 2023-08-19). Wówczas CAAC przyjęła wniosek przedsiębiorstwa z Guangzhou o certyfikację typu. W lutym 2022 opublikowano tzw. warunki specjalne, obejmujące nową kategorię statków powietrznych. Chiński organ regulacyjny zapewnił start-upowi dużą swobodę, umożliwiając mu prowadzanie szeroko zakrojonych testów w locie w wielu miejscach, w tym publicznych demonstracji z pasażerami na pokładzie. Testy objęły aż 40 tysięcy lotów obejmujących ponad 500 typowych, krytycznych konfiguracji.

EHang zwiększa teraz tempo produkcji EH216-S w fabryce w Yunfu. Jednocześnie zwiększa dostawy tych samolotów do operatorów w Chinach. Nie wiadomo jeszcze, gdzie i kiedy rozpoczną się pierwsze komercyjne loty pasażerskie EH216-S. Być może rozpocznie je Shenzhen Boling Holding Group (EHang dostarczyła 5 EH216-S, 2023-09-30). Warto pamiętać, że sam EHang zamierza prowadzić działalność komercyjną, która może obejmować loty taksówek powietrznych i loty widokowe.

Chiński start-up pracuje równolegle nad większym, czteromiejscowym samolotem VT-30. Jest on nie tylko większy niż EH216-S. Ma też mieć większy od niego zasięg. W wersji 2-miejscowej zasięg jest ograniczony do 35 km.

EHang informował już wcześniej o wielu wstępnych zamówieniach na EH216-S od klientów spoza Chin. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób i kiedy zamierza zapewnić certyfikację typu poza ChRL, w tym przez dominujące organy regulacyjne, FAA i EASA. Żaden z nich nie ogłosił jeszcze ścieżki umożliwiające zatwierdzanie komercyjne loty pasażerskie autonomicznymi samolotami eVTOL.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.