Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zapaść lotnictwa RPA

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 24 października 2023

Minister obrony RPA Thandi Modise w odpowiedzi na pytanie parlamentu poinformował o stanie gotowości statków powietrznych posiadanych przez South African Air Force (SAAF, wojska lotnicze). Z udostępnionych danych wynika, że większość tamtejszego lotnictwa boryka się z bardzo niskim poziomem sprawności technicznej, co jest efektem m.in. kryzysu gospodarczego toczącego RPA od wielu lat.

Spośród 39 południowoafrykańskich śmigłowców Oryx jedynie 5 jest w gotowości do działania / Zdjęcie: X

Odpowiedź szefa resortu obrony wskazuje, że 85% spośród 388 statków powietrznych SAAF nie jest gotowe do użycia. Część źródeł precyzuje, że są to dokładnie 83%. Uziemionych i nie używanych operacyjnie ma być 188 statków powietrznych. 60 maszyn oczekuje na remonty generalne, 27 czeka na pomniejsze naprawy a 6 jest w czasie prac naprawczych / remontów. Ponadto 3 maszyny są niezdatne do eksploatacji z powodu wieku – najstarszy z nich to DC-3 Dakota w morskiej wersji patrolowej, który ma już 82 lata.

Bardzo niski poziom gotowości odnotowano m.in. we flocie samolotów wielozadaniowych JAS 39 Gripen. Jedynie 2 z 26 samolotów są sprawne i gotowe do działań. W przypadku samolotów szkolnych w gotowości są 3 z 24 Hawków i 6 z 35 Pilatusów PC7 Mk II. Największa w RPA flota śmigłowców transportowych Oryx (lokalna odmiana francuskiej Pumy) to 39 wiropłatów, z których w gotowości jest tylko 5.

Problemy z utrzymaniem lotnictwa wynikają głównie z niskich nakładów na remonty i braku części zamiennych. Co więcej, dla części flot brakuje obowiązujących umów z producentami, związanych ze wsparciem eksploatacji. Zły stan lotnictwa SAAF przekłada się na wysoką wrażliwość RPA na zagrożenia bezpieczeństwa (Turecki przemysł w modernizacji Rooivalka, 2023-08-14, Wsparcie Saab dla Gripenów RPA, 2022-09-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.