Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Prezentacja pierwszego S-70i w Mielcu

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 15 marca 2010

W Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu - należących od 3 lat do amerykańskiego United Technolgies Holding - odbyła się prezentacja pierwszego śmigłowca Sikorsky S-70i Black Hawk zmontowanego w tej wytwórni.

</span>Pierwszy Sikorsky S-70i Black Hawk zmontowany w  Mielcu. Debra A. Zampano potwierdziła, że S-70i to praktycznie UH-60M pozbawiony elementów wyposażenia dedykowanych dla amerykańskiego odbioru wojskowego i podlegającego szczególnym restrykcjom Departamentu Stanu. Z jednej strony upraszcza to procedury sprzedaży śmigłowców do części z  potencjalnych klientów, a z drugiej pozwoliło zredukować o ok. 450 kg masę własną struktury śmigłowca. Ma to uprościć także ewentualne dostosowanie S-70i do potrzeb klientów. Przykładem może być S-70i oferowany w przetargu na wielozadaniowe śmigłowce pola walki dla lotnictwa Turcji, gdzie wymagane jest zastosowanie awioniki i  wyposażenia opracowanego przez przedsiębiorstwa lokalne. Elementem oferty jest ewentualne uruchomienie linii produkcyjnej S-70i w Turcji (w TAI), przy czym przedstawiciele Sikorsky'ego jednoznacznie i zgodnie twierdzą, iż potrzeby rynku związane z ewentualną produkcją S-70i są na tyle duże, iż obie linie - polska i turecka - nie będą miały wzajemnie negatywnego oddziaływania

Śmigłowiec zostanie wkrótce przetransportowany do USA, gdzie w Sikorsky Development Flight Center w West Palm Beach na Florydzie przejdzie próby naziemne i ma zostać oblatany w czerwcu. W trakcie montażu znajduje się drugi egzemplarz S-70i, który ma być pierwszym śmigłowcem Black Hawk oblatanym w Polsce. Ma to nastąpić pod koniec października 2010.

W 2011 zmontowanych ma być 8 S-70i (dawniej określanych mianem International Black Hawk, jednak Sikorsky odstąpił od takiej formy oznaczenia), zaś od 2012 osiągnięta ma być docelowa wydajność minimum 20 S-70i montowanych i oblatywanych w Mielcu (z maksymalną możliwą teoretyczną wydajnością szacowaną na 36 sztuk rocznie).

Pierwszy S-70i został zmontowany z elementów wyprodukowanych w Mielcu (w tym z pierwszej kabiny, powstałej w PZL i zaprezentowanej publicznie rok temu, Kadłub S-70i z Mielca), belki ogonowej i statecznika dostarczonych z zakładów Turkish Aerospace Industries (TAI) oraz części przedniej z kabiną załogi, pochodzącej z zakładów Kaman Aerospace. W przyszłości ta ostatnia struktura będzie dostarczana z produkcji realizowanej w ramach niedawno zawartego kontraktu pomiędzy Sikorskym i czeskimi Aero Vodochodami (Porozumienie Aero Vodochody-Sikorsky).


Linia montażowa UH-60/S-70 w PZL w Mielcu. W 2010 zakłady mają dostarczyć minimum 24 kabiny dla śmigłowców UH-60M oraz wykonać minimum 6 kabin S-70i i przeprowadzić proces łączenia 5 kadłubów S-70i. Dodatkowo wyprodukowanych ma być po 15 stożków i pylonów, czyli końcowych elementów belki ogonowej. W ciągu ostatnich trzech lat zatrudnienie w PZL Mielec wzrosło o ok. 500 osób i osiągnęło ok. 1900 osób / Zdjęcia: Grzegorz Hołdanowicz

Wedle obecnego stanu prawnego, śmigłowce S-70i mogą być sprzedawane tylko w ramach kontraktów komercyjnych (Direct Commercial Sales; DCS), jednak możliwe jest uzyskanie w przyszłości zgody Kongresu USA na sprzedaż w ramach systemu Foreign Military Sales (FMS), czyli formalnie w ramach kontraktów realizowanych za pośrednictwem rządu USA.

Według Debry A. Zampano, kierownika programu S-70i i międzynarodowych programów obronnych Sikorsky'ego, dotychczas w zakładach w Statford zmontowano 3 UH-60M z kabinami transportowymi z Mielca (Black Hawk z kadłubem z Mielca w US Army). Pierwszy z tych śmigłowców powinien wkrótce zostać wykorzystany w operacjach US Army w Afganistanie.

W uroczystości prezentacji pierwszego mieleckiego S-70i nie wzięli udziału wysocy rangą przedstawiciele MON, MSZ czy MGosp. Obecna była liczna grupa posłów i senatorów, a także wysokiej rangi przedstawiciele Sztabu Generalnego WP, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych oraz przedstawiciele Policji i Służby Celnej. Był także obecny m.in. ambasador Indonezji.

Wedle niepotwierdzanych informacji, w ciągu kilku miesięcy sfinalizowany ma być pierwszy kontrakt eksportowy na S-70i. W tym przypadku chodzi najprawdopodobniej o sprzedaż w ramach umowy komercyjnej (DCS) 4 (plus opcje na kilkanaście dalszych) śmigłowców do jednego z bogatych państw bliskowschodnich, najprawdopodobniej do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). Kolejny kontrakt, tym razem w rejonie Ameryki Łacińskiej, może zmaterializować się w ciągu najbliższego roku.

Wcześniej S-70i był oferowany w przetargu na 6 śmigłowców transportowych w Albanii. Jest także brany pod uwagę przez Węgry, poszukujące na początek kilkunastu śmigłowców, które miałyby wypełnić lukę po szybko wykruszających się śmigłowcach Mi-8/Mi-17 (pozostało najprawdopodobniej zaledwie kilka sprawnych maszyn).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.