Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wszystkie FA-50GF w Polsce

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 listopada 2023

Wczoraj, 26 listopada 2023, na Lotnisko Chopina dotarła ostatnia dostawa lekkich samolotów szkolno-bojowych FA-50GF dla Sił Powietrznych. Na pokładzie Boeinga 747-400F należącego do Korean Air Cargo znalazły się 2 samoloty, co oznacza, że w naszym kraju jest już komplet 12 zamówionych w ub. r. FA-50GF. Ich producentem jest KAI.

16 listopada DGRSZ poinformowało o pierwszym samodzielnym locie polskich lotników na FA-50GF / Zdjęcie: DGRSZ

Samoloty FA-50GF reprezentują przejściową konfigurację, zauważalnie słabiej uzbrojoną i wyposażoną od docelowych FA-50PL. Te mają być wyposażone m.in. w radary PhantomStrike z anteną z aktywną elektronicznie skanowaną matrycą, zasobniki celownicze AN/AAQ-33 Sniper i być uzbrojone m.in. w pociski powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i AIM-120 AMRAAM.

Dostawy 36 docelowych maszyn, a także modernizacja do tego standardu samolotów już posiadanych powinny ruszyć dopiero w 2025 i mają potrwać do 2028. Pewnym wyzwaniem może być jednak ich uzbrojenie. MON nie informowało do tej pory o żadnych zakupach uzbrojenia dla FA-50 (podobnie jak dla F-35A). Tym samym muszą one korzystać z części nie największego arsenału zakupionego dla polskich F-16.

FA-50GF trafiają do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Niedawno, 16 listopada 2023, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych podało, że po raz pierwszy polscy lotnicy wykonali samodzielny lot na tych samolotach. Wcześniej loty odbywały się w asyście południowokoreańskich instruktorów (MBDA i KAI rozwijają współpracę , 2023-11-26, 95 mld PLN kredytów na bron dla Polski?, 2023-11-11, Czwarta para FA-50 w Polsce, 2023-10-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.